Langs het Nederlandse spoor is in 2012 minder koper gestolen dan in 2011. Dit is volgens Prorail onder meer te danken aan de inzet van speciale interventieteams.

Dat blijkt woensdag uit het jaarverslag van de spoorbeheerder.

De speciale interventieteams tegen koperdiefstal bestaan uit buitengewoon opsporingsambtenaren. Deze teams liggen 's nachts langs het spoor op risicoplekken op de uitkijk. Als koperdieven op heterdaad worden betrapt, mogen de teams de dieven aanhouden en inrekenen.

"Deze mannen en vrouwen hebben een speciale politietraining gehad in observeren. Ook zijn ze bevoegd om gepast geweld te gebruiken als dat nodig is", vertelt Prorail-woordvoerder Michiel Haighton.

Beet

"We draaien sinds 2012 proef met deze teams en hebben al een aantal maal beet gehad", laat Haighton weten. "We zien in gebieden waar we interventie inzetten zeer sterke daling, van ruim boven de 40 procent. Dat ligt boven het landelijk gemiddelde."

De teams worden uitgerust met kogel- en steekwerende vesten en handboeien. Prorail maakte de inzet van de teams niet eerder wereldkundig. "We wilden de dieven natuurlijk niet wijzer maken dan ze al zijn."

Terugloop

In 2012 werd gemiddeld 31 keer per maand koper gestolen van langs het Nederlandse spoor, wat in totaal neerkomt op 366 diefstallen per jaar. In 2011 werd nog 515 keer koper gestolen.

Ook liep het aantal uren vertraging door koperdiefstal met 50 uur terug, van 297 uur in 2011 tot 247 uur in 2012.

Diefstal koper 2011 2012
Aantal gevallen 515     366   
Gevallen per maand 43 31
Uren vertraging door diefstal                       297 247

Naast de inzet van interventieteams, probeert Prorail de koperdiefstal ook terug te dringen met het toepassen van dna-spray, waardoor precies te herleiden is van welk stuk spoor het koper afkomstig is.

Daarnaast wordt koper waar mogelijk vervangen door aluminium en worden de hekken langs het spoor uitgebreid.

NS iets minder stipt

De Nederlandse Spoorwegen zijn vorig jaar iets minder stipt geweest dan het jaar ervoor. In 2012 kwam 88,5 procent van de treinen op tijd aan, tegen 89,6 procent in 2011. De regionale spoorbedrijven doen het beter met een gemiddelde van 92,4 procent.

Het aantal ongelukken op het spoor daalde. Eén trein ontspoorde in 2012, tegen drie in 2011. Eén keer botsten twee treinen op elkaar. Ook dat gebeurde in 2011 drie keer. Bij die ene botsing, in april 2012 in Amsterdam, viel wel een dode.

Dat was voor het eerst in 20 jaar in Nederland. Het aantal jongeren dat op een overweg om het leven kwam, was volgens ProRail bijzonder laag.