De stations zouden niet langer de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Spoorwegen moeten zijn. Dat vindt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. 

De NS kan zich beter alleen op het vervoer van reizigers richten, stelt ze maandag

''We willen dat iedereen die op het spoor rijdt gelijke voorwaarden heeft. Dan is het toch gek dat één partij nog een stukje infrastructuur in handen heeft'', zegt Van Veldhoven.

Door de huidige constructie moet een spoorvervoerder als Arriva de NS betalen voor het gebruik van de stations. ''Zelfs als de NS daar niet eens rijdt. Dat geeft de NS toch een voordeel.''

Nieuwe afspraken

Volgens Van Veldhoven is het beter als de stationsgebouwen bij spoorbeheerder Prorail worden ondergebracht.

''Toen we in het verleden de splitsing maakten tussen de NS en Prorail zijn de stations bij de NS gebleven. Nu we nieuwe afspraken gaan maken voor de langetermijn, is dit hét moment om te zeggen dat we van deze verdeling afwillen.''

Van Veldhoven ziet nog wel wat haken en ogen bij de uitvoering. ''Dat kan niet in één klap'', stelt ze. ''De NS zou stations kunnen verkopen, kunnen leasen of toch kunnen blijven uitbaten. Het is belangrijk om ook anderen toe te laten op de markt.'' Dat zou ook kunnen met de exploitatie van de stations, die nu eveneens in handen is van de NS, denkt de D66-politica.

Mansveld

Ze zal haar voorstel dinsdag met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) bespreken. De Tweede Kamer overlegt dan over de toekomst van het spoor. De NS laat weten dat debat met interesse te volgen en ook aanwezig te zijn in de Tweede Kamer. Op het specifieke voorstel van D66 wordt niet gereageerd.