AMSTERDAM - Het realiseren van de hogesnelheidslijn tussen Den Haag en Brussel was al jaren twijfelachtig, omdat het Belgische spoorwegbedrijf NMBS het traject als verliesgevend zag.

De NMBS had een 20e Fyra-trein moeten aanschaffen, die nodig is om de verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te krijgen. Het spoorwegbedrijf heeft dat waarschijnlijk nooit gedaan, omdat het een verlies van 10 tot 11 miljoen euro becijferde. Dat moest eerst worden gedekt.

Dat blijkt uit documenten die NU.nl in handen heeft gekregen.

In 2005 sloten NMBS en de High Speed Aliance (HSA), een samenwerkingsverband met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en KLM, een overeenkomst met de Belgische en Nederlandse overheid, over een treinverbinding van Den Haag Hollands Spoor naar Brussel via Breda.

Er werd gekozen voor de hogesnelheidstrein V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda. De Belgen zouden er 4 bestellen, de Nederlanders 16. Er zijn inmiddels 9 treinen, maar in januari 2013 werd het hogesnelheidstraject stopgezet vanwege technische problemen.

Verlies

Op 21 maart 2011 vond een kennismakingsgesprek plaats tussen de Nederlandse ambassadeur in Brussel en NMBS-directeur Descheemaecker waarin de Fyra-problematiek aan bod kwam. Uit de documenten blijkt dat de NMBS 'geen enkele druk of verplichting' voelde het 20e treinstel aan te schaffen.

Een woordvoerder van de NMBS geeft tegenover NU.nl toe dat de 4e trein - in de documenten de 20e trein genoemd - niet besteld was en dat de verbinding met Den Haag inderdaad gevaar zou lopen. "Kijk, dit is iets operationeels. Er moest een akkoord komen om de 10-11 miljoen euro verlies op te vangen."

De woordvoerder wijst erop dat begin december is besloten de kosten te verdelen tussen NMBS, NS, de Belgische Staat en Nederland.

Noord-Brabant

Tot september 2012 werd de gemeente Den Haag voorgehouden dat er een V250 zou gaan rijden naar Brussel. Volgens een zegsvrouw hoorde de gemeente pas 'eind september of begin oktober' via informele kanalen dat er een probleem speelde met de treindienst tussen Den Haag-Brussel.

Uiteindelijk werd er ook nooit een aanvraag bij Prorail ingediend voor capaciteit om Fyra's van Den Haag naar Brussel te laten rijden.

De NS reageerde nog niet op een verzoek om commentaar.