UTRECHT - Spoorbedrijven in het buitenland kijken volgens de NS met jaloezie naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. "We lopen heel erg voorop in de wereld."

Dit stelt Bert Meerstadt, directeur van de NS, donderdag tegenover NU.nl.

Donderdag geldt in het hele land door sneeuwval opnieuw de aangepaste dienstregeling, waardoor treinen minder vaak rijden. "Geen makkelijke beslissing", aldus Meerstadt.

"Het kost ons alleen al door de derving van inkomsten een miljoen euro per dag. Daar komen nog andere kosten bovenop, zoals bijvoorbeeld die voor de gratis kopjes koffie."

Overkopen

Volgens de NS-directeur gaat de betrouwbaarheid van de treinen die wél rijden echter voor en doet Nederland het in vergelijking met het buitenland juist goed.

"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen. Nergens anders in de wereld kan een dag van tevoren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen."

Plannen

Op de vraag of de dienstregeling niet nog sneller aangepast kan worden, bijvoorbeeld als het zoals donderdagochtend in het grootste deel van Nederland nog niet sneeuwt, antwoordt Meerstadt negatief.

"Eerst konden we twee dagen van tevoren besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Dat is nu al verbeterd naar één dag van tevoren."

"Ik sluit niet uit dat we het in de toekomst nog sneller gaan doen. Maar we vragen ons dan wel af: komen we dan nog wel betrouwbaar over naar onze klanten als we pas op de dag zelf communiceren. De meeste mensen plannen hun reis toch een dag van tevoren."

Meer emotie

Meerstadt zegt daarnaast het komende jaar de communicatie richting de reizigers te willen verbeteren. "We roepen nu nog te vaak om dat de treinen niet rijden. Punt."

"Dan zeggen we niet: dat spijt ons zeer. Dat is voor veel reizigers een klap in het gezicht. Pas na een tijdje vertellen we de alternatieve reisopties en dat je een gratis kopje koffie kan halen op het station.Terwijl; in onze mededelingen hoort altijd direct een vorm van emotie in te zitten."

Ook belooft Meerstadt de komende tijd meer te investeren in de ict, waardoor reizigersinformatie sneller beschikbaar wordt.