DEN HAAG - Het kabinet schrapt investeringen in enkele wegen en spoorverbindingen om in totaal 6,4 miljard euro te kunnen bezuinigen op het infrastructuurfonds. 

De verdere ontwikkeling van de N23 in Noord-Holland, het vernieuwen van het aquaduct in de A6 ter hoogte van Scharsterburg in Friesland en de verbreding van de A67 tussen Leenderheide en Geldrop worden wegens bezuinigingen geschrapt. 

Ook de verbeteringen aan de A67 in het zuidoosten van het land, de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal en de N50 bij Kampen gaan niet door.

Dat maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag bekend. Verder zullen de verbeteringen aan het spoor tussen Schiphol en Lelystad minder duur moeten gaan uitpakken.

Daarnaast komt er minder ruimte voor goederenvervoer over het spoor naar Oost-Nederland en wordt een programma voor zwaardere goederentreinen geschrapt.

Uitstellen

Al met al levert dat een bedrag van 670 miljoen euro op, aldus Schultz. Verder zal een aantal projecten worden vertraagd of uitgesteld, zoals de tram naar de Uithof in Utrecht, een deel van de A6/A9 en aanpassingen bij het knooppunt Hoevelaken.

Dat levert 500 miljoen euro per jaar zal op. ''Het overgrote deel van de projecten gaat dus gewoon door, alleen later'', benadrukte Schultz.

Investeren

Ze stelde niet met de botte bijl te hebben gehakt, maar duidelijke keuzes te hebben gemaakt na overleg met de regio's en provincies. Projecten die een groot economisch rendement hebben, krijgen voorrang. Ook wordt er niet bezuinigd op onderhoud en beheer van het spoor en de wegen.

Door de manier waarop is geschrapt en wordt vertraagd, komt er volgens Schultz ruimte vrij om in de toekomst nog te kunnen investeren. Mocht in de komende jaren blijken dat er noodzaak is om toch iets aan een weg te doen, dan is daar op termijn 1,9 miljard euro voor beschikbaar.

Spoor

Ook heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) 2 miljard euro vrijgehouden om te investeren in een Europees spoorbeveiligingssysteem. Verder gaat er 200 miljoen naar het verbeteren van spoorwegovergangen.

In totaal moet Schultz tot 2028 6,4 miljard euro inleveren als gevolg van het aanpassen van het regeerakkoord na de ophef over de inkomensafhankelijke zorgpremie. De minister zei eerder ernaar te streven de bezuinigingen evenredig te verdelen over de weg, het spoor en vaarwegen.

Betrouwbaar

GroenLinks-leider Bram van Ojik ziet de bezuinigingen niet zitten. "Nederland heeft niet nog meer asfalt nodig, maar een betrouwbaar, veilig en snel openbaar vervoer. Dat is de toekomst. Daarom mag er geen euro worden bezuinigd op het openbaar vervoer. Dan maak je een heldere en toekomstgerichte keuze."

FNV Bouw-bestuurder Hans Crombeen noemt de bezuiniging een klap in het gezicht van de wegwerkers.

"We zeggen nu al lange tijd dat infrastructurele projecten naar voren in de tijd moeten worden gehaald om de bouwsector op de benen te houden. Dat er nu voor 670 miljoen aan projecten wordt geschrapt, en voor 500 miljoen uitgesteld, is niet te geloven."