DEN HAAG - Volker Rail, BAM Rail en Strukton Rail werken aan een plan om het omstreden aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder ProRail te verbeteren.

De aannemers zijn bereid in 4 jaar tijd 20 procent te zakken met de prijs. In ruil daarvoor stellen zij voor dat Prorail elk jaar gaat kijken in welke onderhoudsgebieden het spoor kwalitatief gezien het best en slechtst is onderhouden.

De drie slechtst presterende onderhoudsgebieden zouden dan telkens moeten worden overgeheveld naar de spooraannemers die verantwoordelijk zijn voor de beste drie.

''Dat zorgt voor concurrentie op basis van kwaliteit van onderhoud. Dat is stukken beter dan dat bij elke aanbesteding voor de laagste prijs gekozen wordt'', zegt een woordvoerder van Volker Rail.

Kwaliteit

De spooraannemers denken dat hun werkzekerheid en de kwaliteit van het spooronderhoud met hun plan beter gewaarborgd kunnen worden. Vorige week kwam een overheidsrapport naar buiten, waarin staat dat Prorails manier van aanbesteden in de toekomst zou kunnen leiden tot brokken op het spoor.

Prorail zelf zegt op zijn beurt geen 'goedkoop' aanbestedingsbeleid te voeren maar altijd de beste kwaliteit voor de beste prijs te willen. ''We gaan zorgvuldig om met belastinggeld'', benadrukt een woordvoerder. ''Er loopt een extern onderzoek naar het aanbestedingsbeleid. De aannemers kunnen hun plannen indienen bij de onderzoekscommissie.''