AMSTERDAM - Vanaf 18 februari rijdt er twee keer per werkdag een intercitytrein tussen Den Haag HS en Brussel. De 'normale' treinverbinding is een tijdelijk alternatief voor de wegens technische problemen geschrapte hogesnelheidstrein Fyra.

Dat maakt staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdagmiddag bekend. Het gaat om een klassieke intercityverbinding over bestaand spoor. 

De Nederlandse Spoorwegen (NS) laten weten dat het aantal rechtstreekse treinverbindingen tussen Den Haag en Brussel per 11 maart wordt opgevoerd tot acht per dag. In weekenden rijdt de intercity vanuit Den Haag tot Antwerpen.

Reizigers vanuit Amsterdam worden geacht met de binnenlandse Fyra (geen hogesnelheidstrein van het gewraakte type V250) naar Rotterdam te reizen en daar over te stappen op de intercity naar Brussel. Het Nederlandse spoor is te druk om het traject van de internationale trein weer door te trekken tot de hoofdstad.

Reizigers tussen Amsterdam en Brussel zijn vanaf nu 2 uur en 47 minuten onderweg, met de Fyra was dat 2 uur. De intercity naar Brussel-Zuid doet behalve Den Haag en Rotterdam ook nog Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel Centraal aan. 

Tevreden

Mansveld sprak na afloop van de ministerraad van een "goed alternatief" en een "duurzame tijdelijke oplossing". Ook NS-directeur Bert Meerstadt zegt tevreden te zijn. "Reizigers hebben dringend behoefte aan een directe verbinding. Ik ben tevreden dat wij er in geslaagd zijn die snel te realiseren."

Beneluxtrein

Dat er per saldo nu minder treinen de grens met België overgaan dan ten tijde van de Beneluxtrein, voorloper van de internationale Fyra, is volgens de NS geen probleem. "De Beneluxtrein die ieder uur reed, zat rond de grens nooit zo vol. De trein had vooral ook een binnenlandse functie en die is met de nieuwe dienstregeling al helemaal opgevangen", aldus Meerstadt.

De Maatschappij voor Beter OV is het daar niet mee eens. ''Het reizigersaantal dat voor 9 december tussen Nederland en België aan de orde was, zal met zo’n lage frequentie niet goed kunnen worden vervoerd", aldus de belangenclub. 

De Nederlandse reizigersvereniging Rover en het Vlaamse TramTreinBus noemen in een gezamelijke persboodschap het inzetten van de tijdelijke intercity "een grote stap in de goede richting". De partijen willen graag snel met de NS om de tafel om een definitieve oplossing te bespreken.

Oppositie

De oppositie in de Tweede Kamer is niet tevreden over het tijdelijke alternatief voor de Fyra ''Ik begrijp dat de staatssecretaris en vervoerders geen ijzer met handen kunnen breken, maar dit is nog geen echte oplossing'', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Ook Sander de Rouwe van het CDA stak zijn chagrijn niet onder stoelen of banken. ''Met een gewone intercity tussen Den Haag en Brussel zijn we dus terug bij af, maar wel miljarden euro's verder'', twitterde hij. De SP vindt de gekozen oplossing ''zeer matig’’, stelde Kamerlid Farshad Bashir. Ook GroenLinks en de ChristenUnie reageren teleurgesteld.

De coalitiepartijen zijn wat gunstiger gestemd. Kamerlid Betty de Boer van de VVD noemt het positief dat er weer een verbinding komt tussen Den Haag en Brussel. Ook coalitiegenoot Duco Hoogland van de PvdA is ''blij dat de reiziger straks weer de beschikking heeft over een rechtstreekse trein naar Brussel''.

Definitieve oplossing

Zowel de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS als de NS zeiden eerder deze week te hopen dat de problemen met de Fyra uiterlijk over 3 maanden zijn opgelost. De Italiaanse fabrikant heeft volgens de contracten recht op die periode om de treinen te verbeteren.

Over een definitieve oplossing kan de NS nog niets zeggen. Meerstadt: "De Italianen zijn nu aan zet. Ze hebben maximaal drie maanden om met een oplossing te komen, tot op heden hebben we daarover nog niets van ze gehoord."

Meer over de problemen met de hogesnelheidslijn naar Brussel