BRUSSEL - De Belgische en Nederlandse spoorwegen werken aan meer alternatieven voor de geschrapte hogesnelheidstrein Fyra. 

Op het traject Den Haag richting Belgische grens is er zeker nog capaciteit voor een klassieke treinverbinding. Vanuit Amsterdam moet nog worden gezocht naar ruimte op het spoor.

''Het pad van de oude Beneluxtrein is niet vrij, maar wel vrij te maken'', aldus manager Hugo Thomassen van Prorail maandag in Brussel. Hij sprak tijdens een hoorzitting in Brussel met Belgische en Nederlandse parlementariërs over de problemen met de Fyra. Thomassen zei dat de NS anderhalve week geleden al heeft gevraagd of er nog ruimte is op het traject van de voormalige klassieke trein naar Brussel.

Het is de bedoeling dat er deze week nog oplossingen komen, maakte topman Marc Descheemaecker van de Belgische NMBS duidelijk. Sinds afgelopen weekeinde rijdt er al een extra intercity tussen Antwerpen en Roosendaal.

NS

''Eind deze week ligt er een concreet plan op tafel'', beloofde ook NS-topman Bert Meerstadt. Volgens hem wordt er met man en macht gewerkt om zo snel mogelijk de verbinding tussen Nederland en België te herstellen.

Op dit moment moeten reizigers tussen Amsterdam en Brussel overstappen in Roosendaal en Antwerpen, als zij niet de hogesnelheidstrein Thalys nemen.

Zowel de NMBS als de NS hoopt dat de problemen met de Fyra uiterlijk over 3 maanden zijn opgelost. De Italiaanse fabrikant heeft volgens de contracten recht op die periode om de treinen te verbeteren.