Belgisch spoorbedrijf stelt vervangende verbinding in

AMSTERDAM - Het Belgische spoorbedrijf NMBS voert vanaf komend weekeinde een directe treinverbinding in tussen Antwerpen en Roosendaal ter vervanging van de Fyra.

Dat heeft NMBS maandag bekendgemaakt op een persconferentie. 

Ook de NS wil een structurele intercityverbinding opzetten om een alternatief te bieden voor de Fyra. De NS heeft al aan Prorail gevraagd ruimte te maken voor de intercity in de planning.

“We hebben de afgelopen weken behoorlijk wat meegemaakt. Op een gegeven moment was de maat vol. We willen een structurele oplossing hebben tot de Fyra weer voldoet”, zei de woordvoerder van de NS eerder op maandag.

Met de hogesnelheidstrein die werd ingezet op lijn Amsterdam Brussel, de V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda, zijn diverse problemen. De treinen zijn tot nader orde uit de dienstregeling genomen.

3 maanden

De Italiaanse fabrikant krijgt 3 maanden de tijd om ''alle problemen'' op te lossen, anders verbreekt de NMBS het contract met AnsaldoBreda, meldde het Belgische spoorbedrijf op de persconferentie.

De topman van de Belgische spoorwegen Marc Descheemaecker sprak van een catastrofale situatie. "Het is onze verdomde plicht te zorgen dat de treinen goed, stipt en veilig rijden", aldus Descheemaecker.

De topman heeft er goede hoop in dat dat de Italiaanse fabrikant de problemen binnen 3 maanden oplost. Maar mocht dit niet het geval zijn, dan kan snel worden besloten het contract te verbreken, aldus Descheemaecker. Hij voegde toe: NMBS stelt AnsaldoBreda al in gebreke voor de huidige schade.

Annuleren

Afgelopen weekeinde dreigde de NMBS al met het annuleren van de bestelling van 3 Fyra-treinen. Contractueel moet de fabrikant eerst de gelegenheid krijgen de problemen op te lossen voordat een eventueel besluit van annulering genomen kan worden.

De NS heeft begrip voor het ultimatum van de Belgische spoorwegen NMBS, zo liet het bedrijf maandag weten in reactie op een persverklaring van de NMBS.

Geen termijn

"De NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinstellen zaterdag ook al stopgezet. Wij hebben daar alleen geen termijn aangekoppeld. Maar de periode van 3 maanden is in principe een juridische maatregel die al in de contracten met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is vastgelegd", verklaart een woordvoerder.

Het Nederlandse spoorbedrijf is daarnaast blij dat de NMBS deze week al een directe trein tussen Roosendaal en Antwerpen in de dienstregeling opneemt, ter vervanging van de vorige week stilgelegde Fyra-verbinding. De NS wil echter nog bekijken of het mogelijk is om ook vanuit de Randstad een directe trein naar misschien zelfs Brussel te laten rijden.

Mansveld

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil dat de NS voor het eind van de maand met een plan komt voor een alternatieve treindienst voor de Fyra, maar dit gaat verscheidene partijen in de Tweede Kamer niet snel genoeg.

"Eind januari duurt me te lang", aldus VVD-Kamerlid Betty de Boer. Ze spreekt van een "redelijk dramatische situatie". Het betekent niet dat de liberale coalitiepartner de Fyra al afschrijft. Ze vindt dat het technisch onderzoek eerst maar eens moeten worden afgerond. "Het zou mooi zijn als de Fyra weer gaat rijden."

De PvdA laat zich bij monde van Tweede Kamerlid Duco Hoogland niet uit over de gestelde termijn voor vervanging. De NS moet de treinen regelen, niet de staatssecretaris. Maar "elke dag dat een reiziger in de kou staat is er een te veel", aldus Hoogland.

Onnacceptabel

De oppositie is minder tevreden over Mansveld, die van PvdA-huize is. "Dit is onacceptabel. Het plan van Mansveld voor een oplossing eind deze maand is niet genoeg, ze moet reizigers direct een alternatief bieden. Breng bijvoorbeeld de Beneluxtrein terug", stelt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.

Ook Farshad Bashir van de SP-fractie vindt eind januari te lang duren. Het was volgens hem vanaf het begin af aan al duidelijk dat het misging met de Fyra. Hij wil dat de 'oude' Beneluxtrein terugkomt en dat er een andere hogesnelheidstrein wordt aangeschaft.

Oplossingen centraal

Volgens Sander de Rouwe van het CDA biedt de staatssecretaris geen oplossing voor het eind van de maand. "Ze wil dan alleen een plan van de NS." Hij vindt dat de bewindsvrouw met haar Belgische collega om de tafel moet gaan zitten, samen met de NS en NMBS.

Verder moet er gekeken worden naar andere marktpartijen, meent de Rouwe. Als die wel een treindienst kunnen opzetten tussen beide hoofdsteden "moet dat tot de opties behoren". Volgens hem moeten "oplossingen centraal staan en niet de NS".

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie