AMSTERDAM - Er moet worden ingegrepen bij de directie van NS Hispeed, vinden belangenorganisaties voor het openbaar vervoer.


Ook moet met spoed een oplossing worden gevonden voor de reizigers naar Antwerpen en Brussel. Dat verklaren de belangenorganisaties Rover en de Maatschappij voor een Beter OV tegenover NU.nl.

De organisaties zijn ontsteld dat de problemen zo ver uit de hand zijn gelopen nu de nieuwe V250 Fyratreinen door de Belgische overheid verboden zijn op het Belgische spoor.

Volgens Rikus Spithorst, voorman van de Maatschappij voor een Beter OV, waren de problemen te voorzien en is er ook gewaarschuwd dat het met deze treinen niet goed zou gaan. Hij constateert dat er nu eigenlijk geen normale manier is om tussen Amsterdam en Brussel met de trein te reizen.

''De reizigers staan nu al meer dan een maand voor lul op het perron'', aldus Spithorst. ''Het eerste wat nu moet gebeuren is de president-directeur Jan-Willem Siebers van NS Hispeed ontslaan, en de concerndirectie van NS moet orde op zaken stellen.''

Rover

Ook reizigersverenging Rover heeft geen goed woord over voor de ontstane situatie. Een zegsman wijst erop dat de fabrikant van de treinen een slechte naam heeft. De vereniging betwijfelt of de problemen met de trein nog wel zijn op te lossen.

De woordvoerder beaamt dat de concerndirectie van NS moet ingrijpen, maar vindt het te vroeg om het aftreden van de topman van NS Hispeed te eisen. Wel wil hij dat de politiek in actie komt.

Thalys

De Maatschappij voor een Beter OV wil dat NS gaat proberen om bijvoorbeeld bij de Franse spoorwegen een paar Thalys-treinen te huren. ''Volgens de dienstregeling rijdt er iedere twee uur een trein. Dat zou je met drie Thalys-treinen op hoge snelheid kunnen uitvoeren'', stelt Spithorst. ''Dan heb je tenminste een tijdelijke oplossing.''

Rover vindt de gedachte aantrekkelijk, maar vreest dat er de nodige praktische problemen zijn om dit snel te realiseren. ''Je moet de treinen dan wel beschikbaar hebben en ook personeel dat een Thalys mag rijden'', aldus zegsman Chris Vonk.

Hij denkt dat een noodoplossing kan zijn om de oude Beneluxtrein in ere te herstellen. ''Ik zeg: sprokkel het materiaal maar weer bij elkaar, geef het een beurt en zet ze in”, aldus Vonk. ''Die trein rijdt wel langzamer, maar dan hebben we weer wat en vallen er geen gaten in de dienstregeling.''

NS

Een zegsman van de NS zegt dat er maandag besloten wordt over een tijdelijke oplossing om de Fyra te vervangen. Of daarbij ook wordt gekeken naar het huren van andere hoge snelheidstreinen, zoals Thalys of de Duitse ICE, kon hij niet aangeven.

Een zegsvrouw van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt dat er overleg met de NS plaatsvindt. ''Een eerste prioriteit is dat reizigers tussen Nederland en België kunnen reizen'', stelt ze. Van ingrijpen voor het niet uitvoeren van de concessie is volgens haar geen sprake, maar ze sluit niet uit dat zo’n stap later volgt.

Zaterdag werd bekend dat de Nederlandse Spoorwegen een bestelling van nieuwe V250 treinen heeft gestopt en de leverancier van de treinen aansprakelijk stelt voor de schade die nu ontstaat.

Donderdag verbood de Belgische overheid de V250 op het spoor, totdat de trein veiliger is.