AMSTERDAM - De NS stelt de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de problemen met de trein.

Dat heeft de NS duidelijk gemaakt in een persbericht. De NS stopt met de afname van nieuwe Fyratreinen, totdat de problemen zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde treinen afgeleverd.

Bert Meerstadt, president-directeur NS: ''Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.''

Uit voorzorg blijven de internationale Fyratreinen voorlopig aan de kant, meldt Meerstadt in het persbericht. ''Alle technische storingen aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost. Daarom hebben wij de directie van AnsaldoBreda formeel gewezen op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken.''

Ook gaat de NS een onafhankelijke partij verzoeken een second opinion uit te voeren naar de betrouwbaarheid van het V250-Fyra materieel voordat de trein in de dienst terugkomt. De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden, omdat dat een ander treintype is.

Coalitiepartijen

Coalitiepartijen VVD en PvdA vinden het verstandig dat de NS gaat proberen om de schade te verhalen op AnsaldoBreda. ''Want dit is een enorme kostenpost'', aldus Tweede Kamerlid Betty de Boer van de VVD zaterdag.

''Niet alleen verdient de NS niets als de treinen niet rijden, maar ook reizigers die al een kaartje hadden gekocht willen hun geld terug'', stelt De Boer. Het besluit om voorlopig geen treinen meer af te nemen van AnsaldoBreda kan tevens op haar instemming rekenen. Ze is wel benieuwd of dit volgens de contracten mogelijk is.

De Boer wil zo snel mogelijk van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) weten hoeveel schade er is en of die op AnsaldoBreda kan worden verhaald. Bovendien wil ze weten waarom er in het verleden voor de techniek van de nieuwe Fyra is gekozen, en niet voor de beproefde techniek van de TGV of ICE, andere hogesnelheidstreinen.

'Knudde'

Duco Hoogland van de PvdA noemt de situatie met de falende Fyra ''absoluut knudde''. Hij vindt het goed dat de NS ''duidelijk laat blijken naast de reiziger te staan''. Het verhalen van de kosten is een goede stap, ''want de fabrikant levert niet wat contractueel is beloofd.''

Beide politici zijn ook blij dat de NS probeert op korte termijn een alternatief te regelen voor de Fyra. ''Er moet gewoon een goede verbinding zijn tussen Amsterdam en Brussel'', aldus Hoogland.

Staatssecretaris Mansveld ging zaterdag nog niet in op de kwestie rond de Fyra. Volgens een woordvoerster is het vooralsnog een zaak tussen de NS en AnsaldoBreda.

Vorige week schreef Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer dat de Fyra beter moet gaan rijden. Die brief kwam nog voor het winterweer en voor het incident met het verloren stuk plaatwerk, dat leidde tot de beslissingen van de NS en de Belgen om de afname van de Fyra's stop te zetten en de schade te gaan verhalen.

Brussel

De Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Vrijdag bereikten de problemen een hoogtepunt. De Belgen verboden het rijden met de trein op hun spoornet nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden.

De Fyratreinen kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk.