AMSTERDAM - De hogesnelheidstrein Fyra mag voorlopig niet meer rijden op de Belgische spoorlijn.

De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdag weten dat op het spoor een deel van plaatwerk van een Fyra is gevonden. Daarop is conform de Belgische reglementen een verbod op de commerciële Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België uitgevaardigd. Tot zeker maandagavond en mogelijk langer houdt de NS de trein aan de kant.

De Fyra werd donderdag uit de dienstregeling genomen. De trein rijdt niet, omdat het plaatwerk onder de trein is beschadigd door grote ijsblokken.

Eerder deze week schreef staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) nog aan de Tweede Kamer dat de prestaties van de Fyra de afgelopen weken waren verbeterd. De trein reed beter op tijd en er vielen minder treinen uit. De Fyra rijdt pas sinds 9 december.

Volgens de NS staan ''de technische specialisten in nauw contact met elkaar om de goedkeuring voor de dienstverlening zo snel mogelijk weer te verkrijgen.''

Testritten

De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste veiligheidsinstantie van de spoorwegen in België, laat wel nog testritten toe met lege treinstellen. Het verbod op commerciële ritten kan pas worden opgeheven als de Belgische spoorwegen aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.

Er worden testritten gemaakt met de trein over het traject. Daarbij is de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport betrokken. Tijdens die ritten wordt beoordeeld of de treinen veilig kunnen rijden, stelt een woordvoerster. De inspectie adviseert ook of de treinen weer geschikt zijn om te gaan rijden of niet.

Een medewerkster van de Italiaanse producent van de Fyra, AnsaldoBreda, zei desgevraagd dat de chef voorlichting niet bereikbaar was en dat het bedrijf daarom geen commentaar kon geven.

Zitting

Eerder op vrijdag werd bekend dat de vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement een gezamenlijke zitting willen houden waarin de spoorwegen van beide landen uitleg moeten geven over de problemen met de Fyra.

Het voorstel voor de zitting kwam van de voorzitter van de Belgische Kamercommissie, Sabien Lahaye-Battheu. In de Belgische krant De Standaard zegt ze vrijdag dat het tijd wordt dat de NS en de Belgische NMBS ter verantwoording worden geroepen.

Gewone treinverbinding

Regeringspartijen PvdA en VVD willen dat er voorlopig weer een gewone treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel zolang de Fyra niet rijdt.

Voor PvdA-Kamerlid Duco Hoogland ''is de maat vol''. ''Als de Fyra weer betrouwbaar is, kan die weer gaan rijden.'' Maar tot die tijd moet er weer een gewone trein gaan rijden tussen beide hoofdsteden, aldus Hoogland, die het Belgische rijverbod terecht vindt.

Zijn VVD-collega Betty de Boer steunt de gedachte van de PvdA. ''Als er materieel beschikbaar is heel graag, want dan is er tenminste weer een verbinding.'' Ze denkt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) daar nu ook naar gaat kijken.

Geen optie

Commercieel directeur van NS Hispeed, Marjon Kaper, laat vrijdagavond weten dat een tijdelijke 'gewone' treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel zoals PvdA en VVD willen voor de Nederlandse Spoorwegen nog niet aan de orde.

Volgens Kaper bleek bij een evaluatie op 9 januari dat de problemen met de trein minder werden. ''Minder vertragingen en minder uitval van treinen.'' Toen bleek ook dat 71 procent van de Fyra-treinen op tijd reed.

Kaper benadrukt dat als uiteindelijk de conclusie is dat ''de kwaliteit die we leveren onvoldoende is, dan moeten we alternatieven onderzoeken. Maar zover is het nog niet.'' Wat ''plan B'' behelst kan ze nog niet zeggen.

De NS werkt samen met de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda, zo stelt Kaper. ''Er zijn allerlei garantieregelingen met de producent. Indien nodig spreken we de leverancier aan op die garantieregeling. Maar zover is het nog niet.''

Rover

Reizigersorganisatie Rover verklaarde vrijdag snel een oplossing voor de problemen rond de Fyratreinen te willen. Dat meldde een woordvoerster. ''De Fyra is door het ijs gezakt'', aldus de organisatie.

De reizigersorganisatie pleit voor herinvoering van de 'klassieke' trein tussen Brussel en Amsterdam. De vroegere locomotieven en rijtuigen moeten weer terugkeren. Daarnaast wil Rover dat de Thalys wordt opengesteld tegen een normaal tarief zolang de problemen aanhouden.