RIJSWIJK - Een trajectcontrole op de snelweg leidt tot een langere reistijd. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Door de combinatie van snelheidsverlagingen en trajectcontroles neemt de reistijd met 4 procent toe. Dat staat in de jaarlijkse 'Mobiliteitsmonitor' van het instituut.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt die extra reistijd veroorzaakt doordat automobilisten op de rem trappen bij zo’n trajectcontrole. Dat leidt tot filevorming en daardoor doet een automobilist er langer over om van A naar B te komen.

Trajectcontrole

Bij een trajectcontrole hangen er camera’s op verschillende punten langs de weg die elke passerende auto fotograferen. Aan de hand van die opnames wordt een gemiddelde snelheid berekend.

Het kan zijn dat een automobilist wordt bekeurd voor een deel van het traject, al moet de afstand tussen twee opnames wel minimaal 900 meter zijn. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) houdt 99,5 procent van de automobilisten zich aan de limiet.

Ook in 2013 zullen er op enkele snelwegen weer trajectcontroles ingevoerd worden. Zo wordt de trajectcontrole op de snelweg A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam getest. ''Exacte startdata zijn echter niet te geven. Dat doen we wanneer 101 procent zeker is dat alle techniek en datacommunicatie naar behoren werkt en ijkrapporten zijn afgegeven'', vertelt een woordvoerder van het OM.

Overigens komt het overgrote deel van de toegenomen reistijd op de Nederlandse wegen op het conto van de toename van het autobezit en de bevolking. Als er geen maatregelen waren genomen, zoals het aanleggen van extra rijstroken, had de reistijd alleen daardoor al met 63 procent toegenomen.