DEN HAAG - Nederlandse basisschoolleerlingen presteren naar behoren, maar springen er op geen enkele manier positief uit. 

Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar het niveau van leerlingen uit groep 6 van de basisschool op het gebied van lezen, rekenen en natuuronderwijs. De resultaten van de prestaties uit meer dan 45 landen zijn dinsdag bekendgemaakt.

Het Nederlandse onderwijs kan zwak presterende leerlingen op basisniveau krijgen, maar talentvolle leerlingen krijgen nauwelijks de kans om te excelleren.

Internationale ranglijst

Tot 2006 en 2007 daalden de resultaten van Nederlandse scholieren licht, sindsdien is het wel weer een beetje opgekrabbeld. Toch daalt Nederland op de internationale ranglijst. Dat komt deels doordat er nieuwe, goed presterende landen later zijn toegevoegd aan de ranglijst. Maar het komt ook door dalende resultaten.

Zo zijn landen als bijvoorbeeld Engeland, de Verenigde Staten, Rusland en Hongkong, die eerst onder Nederland stonden op het gebied van lezen, op gelijke hoogte gekomen of ons voorbij gestreefd.

De scores tussen Nederlandse leerlingen en leerlingen uit omringende landen, ontlopen elkaar niet veel. Scholieren uit Singapore presteren over het algemeen het beste.

Dekker

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) laat in een reactie weten ''ontzettend trots’’ te zijn dat Nederland er goed in slaagt om kwetsbare leerlingen niet door het ijs te laten zakken. ''Tegelijk zien we dat onze slimste leerlingen onder hun kunnen presteren. Zo laten we veel talent onbenut.’’

De resultaten komen uit twee grote internationale studies die eens in de 4 of 5 jaar gehouden worden.

Beiden worden geïnitieerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) en in Nederland uitgevoerd in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In Nederland hebben meer dan 7000 leerlingen meegewerkt.