MAARSEN - De bezuinigingen die spoorbeheerder Prorail doorvoert op het onderhoud van het spoor, zullen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken.

Dat schrijft aannemer Strukton Rail in een brandbrief aan Tweede Kamerleden. Volgens de aannemer heeft Prorail ''al dan niet onder druk van bezuinigingen'' het prijsniveau van onderhoud aan het spoor vastgesteld op 25 tot 40 procent van de huidige kosten.

Strukton Rail ziet het als plicht om te waarschuwen voor de gevolgen daarvan, staat in de brief.

Het bedrijf vreest taferelen zoals in het Britse Hatfield, toen in 2000 vier mensen omkwamen. Dat ongeluk was te wijten aan onvoldoende onderhoud, aldus Strukton.

Strukton Rail wil dat alle aanbestedingen van het onderhoud voorlopig worden stilgelegd. Pas als is onderzocht ''wat een juiste, haalbare en realistische'' manier is om het onderhoud ''veilig en kwalitatief'' uit te voeren, kan dit proces weer worden hervat.

Amersfoort

De SP stelde in de Tweede Kamer eerder al dat de aanbesteding voor het onderhoud bij Amersfoort stilgelegd moet worden, omdat het contract naar de laagste aanbieder zou gaan en daarmee de kwaliteit in gevaar zou komen. Kamerlid Farshad Bashir wil dat alle betrokken partijen om tafel gaan om tot een duurzame oplossing voor het onderhoud te komen.

Prorail werkt met ongeveer 6000 (onder)aannemers. Die moeten voor het nieuwe jaar aantonen dat ze veilig werken. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze niet meer meedingen naar klussen op en rond het spoornet.

Prorail hoopt daarmee te voorkomen dat de opdrachten automatisch naar de goedkoopste aanbieder gaan en dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit beter wordt. Prorail wilde donderdag geen commentaar geven op de brandbrief van Strukton.