Student ongelijk behandeld in openbaar vervoer

AMSTERDAM - De positie van studenten in het openbaar vervoer is soms slechter dan die van andere gebruikers. Bovendien hebben studenten last van het feit dat er veel partijen betrokken zijn bij hun reisproduct.

Dat staat in een nieuw rapport van het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor openbaar vervoer. De organisatie pleit voor een verbetering van de positie van studenten in het openbaar vervoer.

Als voorbeeld noemt het OV loket een situatie waarbij de ov-chipkaart van studenten kapot gaat. Er zijn speciale regelingen voor reizigers die hun abonnement of kortingskaart tijdelijk niet kunnen gebruiken.

Zij kunnen dan reizen met een kopie of krijgen de korting achteraf terug. Deze aanbiedingen gelden niet voor studenten.

Ongewenst

"Het OV loket vindt het ongewenst dat vervoerders studenten van deze regelingen uitsluiten. Bovendien is de restitutieregeling ingewikkeld, wat niet alleen voor de studenten veel werk oplevert."

De ongelijke behandeling van studenten met chipkaartproblemen is 'onlogisch en onnodig'.

Verder zijn er bij het 'reisrecht' van studenten momenteel drie instanties betrokken: de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Regisseur Studenten Reisrecht (RSR) en de Klantenservice OV-chipkaart.

Studenten kunnen met vragen echter alleen terecht bij laatstgenoemde, die niet in de systemen van de andere twee kan kijken voor informatie. Studenten worden daardoor vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

Uitwisselen

Om het voor studenten met reisproblemen makkelijker te maken, pleit de ombudsinstantie ervoor dat de drie instanties meer persoonsgegevens gaan uitwisselen als een student daar toestemming voor geeft.

Ook wil de ombudsman dat de Regisseur Studenten Reisrecht, een onafhankelijke instelling die gaat over de privacygevoelige persoonsgegevens, direct toegankelijk wordt voor studenten. Dat is nu niet het geval.

In totaal kwamen in het derde kwartaal bij het OV loket 1160 klachten binnen, een lichte daling ten opzichte van de 1231 klachten in het tweede kwartaal.

Tip de redactie