AMSTERDAM - Het begrip Happy Hour heeft zijn langste tijd gehad in de Nederlandse uitgaansgelegenheden. 

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil af van de mogelijkheid om goedkoop te drinken tijdens zogeheten happy hours.

Dat blijkt maandag uit de toelichting van de KHN op de brief die de organisatie eerder schreef aan de informateurs Henk Kamp (VVD) en Wouter Bos (PvdA).

De organisatie was tot nu toe tegen de afschaffing van het happy hour, omdat hiermee het echte drankmisbruik niet wordt aangepakt.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) adviseerde vorige maand al een verbod op het stuntprijzenuur.

KHN is het daar nu mee eens omdat het niet meer zou stroken met de verantwoordelijkheid die samenhangt met de verkoop van alcohol.

Leeftijdsgrens

In ruil voor dit standpunt hoopt KHN dat het omhoog brengen van de leeftijdsgrens voor verkoop van licht-alcoholische dranken van 16 naar 18 jaar van tafel kan worden geveegd.

Volgens de organisatie is het beter om eerst strak te handhaven op bijvoorbeeld goedkoop drinken in ''hokken en keten'' en pas later te bekijken of de hogere leeftijd dan nog echt nodig is.

Verhogen van de leeftijd waarop bier en wijn mag worden gekocht zou ''hoogstens leiden tot verschuiving naar illegaliteit en meer drankmisbruik in groepsverband en thuissituaties''.

Verschillende Tweede Kamerfracties willen dat dit wordt opgenomen in de nieuwe Drank- en Horecawet die op 1 januari ingaat.

ChristenUnie

Het voorstel van KHN om geen drank meer te schenken tegen stuntprijzen, is een loos gebaar. Dat zei ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind maandag.

Voordewind nam het initiatief voor een wet om de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische drank te verhogen naar 18 jaar.

Afzien van deze hogere leeftijdsgrens in ruil voor het verdwijnen van happy hours noemt Voordewind ''een wassen neus" omdat deze al wettelijk aangepakt worden.

Supermarkten

KHN roept op om vooral bij supermarkten goed te letten op de leeftijdsgrenzen, omdat daar het meeste bier wordt verkocht.

Dat schoot brancheorganisatie CBL in het verkeerde keelgat. Volgens de supermarkten wordt het overgrote deel van de alcohol in de schappen genuttigd door mensen die daar oud genoeg voor zijn.

Slechts 2 procent van de jongeren onder de 16 jaar doet een poging om in een supermarkt alcohol te kopen, zegt het CBL. Die pogingen worden bovendien vaak verijdeld door maatregelen aan de kassa.

Ook STAP-voorzitter Wim van Dalen laat via Twitter weten dat KHN er helemaal naast zit. Volgens de pleitbezorger is de verhoging van de leefstijdsgrens naar 18 jaar juist een grote stap naar ''effectief integraal alcoholbeleid". Van Dalen gaat er daarom van uit dat het voorstel uit de Tweede Kamer hierover gewoon standhoudt.