RIJSWIJK - De OuderenOmbudsman heeft in de eerste 3 maanden van zijn bestaan ruim 1400 vragen en klachten gekregen. 

Verreweg de meeste telefoontjes en mails kwamen van ouderen die zich behoorlijk benadeeld voelen door de forse bezuinigingen in de zorg.

Ook maken veel senioren zich zorgen over de hoogte van hun pensioen en AOW. Dat is maandag meegedeeld.

De OuderenOmbudsman concludeert dat veel ouderen in Nederland vrezen het kind van de rekening te worden. Veel klachten gingen over het terugdraaien van de uren huishoudelijke hulp en thuiszorg. Ook klaagden ouderen over het gebrek aan persoonlijke aandacht in verpleeg- en verzorgingshuizen.

Ander punt van irritatie is het feit dat de apotheek ze steeds 'andere' medicijnen geeft. Door het nieuwe beleid wordt doorgaans alleen nog de goedkoopste variant van een bepaald geneesmiddel vergoed waardoor ze het medicijn vaak van een ander merk krijgen. Dat geldt ook voor incontinentiemateriaal.