'Nauwelijks controle op Oost-Europese truckers'

AMSTERDAM - Door onderbezetting controleert de inspectie zelden of Oost-Europese truckers wel de papieren hebben om gevaarlijke stoffen te vervoeren. 

De benodigde diploma's zijn in het buitenland gewoon te koop zonder dat er iets voor hoeft te worden gedaan, meldt het televisieprogramma Zembla vrijdag.

Om gevaarlijke stoffen te vervoeren, heeft een chauffeur een zogenoemd ADR-diploma nodig. Dat document is volgens het programma niet op echtheid te controleren. Ook is er geen Europese controle op de kwaliteit van de opleidingen. Een Poolse chauffeur zegt volgens het programma dat hij naar een vriend ging, hem geld gaf en zo het diploma kreeg.

De Inspectie Leefomgeving en Transport moet controleren of bij gevaarlijke transporten voldoende veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Door onderbezetting zou minder dan een procent van alle transporten worden gecontroleerd.

Illegale constructies

Twee grote Nederlandse transportbedrijven zouden Europese regelgeving overtreden door met illegale bedrijfsconstructies de Nederlandse cao te omzeilen. Via vestigingen in het buitenland laten ze Oost-Europese chauffeurs voor een veel lager loon werken.

Ook zouden de chauffeurs per kilometer krijgen uitbetaald, wat verboden is omdat ze hierdoor sneller de rij- en rusttijdenwet overtreden.

Veiligheidstests

Grote chemieconcerns als Shell en Exxonmobil weigeren veel Oost-Europese truckers omdat ze hun veiligheidstests niet halen. De vervoerders zouden dat oplossen door de goederen op te laten halen door een Nederlandse chauffeur, waarna een Oost-Europese chauffeur het transport op een parkeerterrein overneemt.

De chemische bedrijven treden hier niet tegen op omdat hun verantwoordelijkheid bij de poort op zou houden.

Overigens constateert de inspectie geen extra overtredingen bij chauffeurs van Oost-Europese bedrijven.

'Zeer zorgelijk'

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken noemt de situatie 'zeer zorgelijk'. Ze wil opheldering vragen aan minsiter Schulz (Infrastructuur) over de rol van de inspectie en de rol van de vervoerders.

"Een 100 procent veilige situatie haal je nooit, maar ik wil wel weten of er bij de inspectie wel voldoende capaciteit is om deze misstanden te voorkomen en of dit voldoende prioriteit krijgt", aldus Kuiken.

PVV-Kamerlid Machiel de Graaf zegt dat zijn partij al jaren waarschuwt voor dergelijke toestanden. "Iedere partij die in de Europese Unie wil blijven en zich nu bezorgd maakt, heeft een kilo boter op het hoofd en moet zich diep schamen", aldus de Graaf.

FNV

FNV Bondgenotenvindt registreert enkele grote Nederlandse transportbedrijven met de inzet van Oost-Europese chauffeurs de regels voor de arbeidsvoorwaarden ontduiken. De vakbond heeft onderzoek gedaan bij de transportbedrijven Den Hartogh uit Rozenburg en Van den Bosch Transport uit Erp.

De dossiers worden volgende week overhandigd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Inspectie SZW. Ze bevatten onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten en filmbeelden van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij deze bedrijven.

FNV Bondgenoten wil dat de overheidsinspecties de controles aanscherpen. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort getuigen in een door de FNV aangespannen rechtszaak.

Slecht betaald

Volgens bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten worden Oost-Europese chauffeurs soms zo slecht betaald dat ze, om aan voldoende inkomsten te komen, de rij- en rusttijden aan hun laars lappen. De vakbond heeft aanwijzingen dat de overheidsinspecties hier te weinig werk van maken. Ze zouden te weinig mankracht en middelen hebben om effectief te controleren.

FNV Bondgenoten voert al meer dan een jaar actie om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Volgens de bond is de EU met haar grote loonverschillen en slechte handhaving van de regels nog lang niet klaar voor een verdere liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie