RIJSWIJK - De chaos op het spoor, afgelopen winter, lag niet aan bevroren wissels en kapotte treinen. Oorzaak is de slechte organisatie binnen NS en Prorail. 

Dat schrijft De Telegraaf zaterdag, op basis van een ''uiterst geheime winteranalyse'' van beide bedrijven.

Uit het rapport blijkt volgens de krant dat er juist bij het oplossen van problemen sprake is van slechte communicatie, besluiteloosheid en verkeerde beslissingen.Het kan nog jaren duren voor de bedrijven de zaken op orde hebben, aldus De Telegraaf.

Uit het zelfonderzoek zou blijken dat maatregelen om de winter door te komen meestal averechts werken. De huidige aanpak van verstoringen is veel te ingewikkeld. NS verwacht veel van een nieuw computersysteem.

Opheldering

Het CDA wil opheldering van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) over de organisatorische chaos bij de NS en Prorail. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil dat het rapport van Prorail en de NS zo snel mogelijk naar de Kamer wordt gestuurd. Dat zou eerder niet zijn gedaan omdat het bedrijfsgevoelige informatie zou bevatten.

De Maatschappij Voor Beter OV laat in een reactie weten dat allang duidelijk was dat de NS voor te ingewikkelde oplossingen kiest. De 'hardnekkige beweringen' van de NS dat de problemen door defecte wissels zouden komen, worden volgens de reizigersclub nu gelogenstraft.

Actieprogramma

Een woordvoerder van NS stelt in een reactie dat het rapport waarover De Telegraaf beschikt de basis was voor een brief over het winterprogramma die minister Melanie Schultz (Verkeer) al in juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Dat schrijven bevat een uitgebreid actieprogramma van NS en Prorail om winterse problemen op het spoor te voorkomen. Het rapport zelf is nooit vrijgegeven omdat er bedrijfsgevoelige informatie in staat, aldus de zegsman.

Volgens hem spelen de problemen alleen als zich meerdere ernstige problemen op het spoor tegelijk voordoen.