AMSTERDAM - Binnen de spoorsector is weer discussie ontstaan over de invoering van het 'rondje om de kerk'. Volgens diverse partijen zou het aantal storingen door het zogenaamde 'corridor rijden' behoorlijk kunnen afnemen.

Dat blijkt uit gesprekken die De Volkskrant voerde met betrokkenen.

In 2000 werd het rondje om de kerk, tot wat het vereenvoudigde dienstrooster destijds werd gebombardeerd, dankzij felle protesten van het NS-personeel in de ijskast gezet.

Ook nu is het NS-personeel tegen. De werknemers krijgen steun van de directie van het spoorbedrijf, uit wiens berekeningen blijkt dat er duizend extra machinisten en conducteurs nodig zijn om het rondje om de kerk te kunnen laten werken, zo laat NS-woordvoerder Eric Trinthamer aan NU.nl weten. 

Dit komt neer op een jaarlijkse stijging van de loonkosten van 60 miljoen euro. De NS stelt dat de voordelen niet opwegen tegen de extra kosten. "Het rondje om de kerk is duur, niet effectief en maakt het spoor minder flexibel. Daarnaast zijn er simpelweg betere en bewezen alternatieven."

Vertraging

De discussie over het rondje om de kerk is weer aangezwengeld omdat de dienstregeling er vooral onder extreme weersomstandigheden weerbaarder zou worden. Nu kunnen treinen vaak niet vertrekken omdat de machinist nog in een andere, door bijvoorbeeld sneeuwval, vertraagde trein zit.

FNV-spoorbestuurder Roel Berghuis vreest dat een voorstel om het rondje om de kerk weer in te voeren, enkel oude wonden zou openrijten. "Alleen al het noemen van het rondje om de kerk roept heftige emoties op onder spoormensen. Daar moet je niet meer aan willen beginnen."