'Honderden euro's schade door Schipholtunnel'

AMSTERDAM - Reizigersvereniging Rover zegt tientallen verhalen te hebben gehoord van treinreizigers die door problemen in de Schipholtunnel hoge kosten hebben moeten maken.

In sommige gevallen zou het gaan om honderden euro's voor een taxi om nog op tijd op de luchthaven te komen of voor het omboeken van een vlucht.

De NS laat weten nog geen claims te hebben ontvangen van reizigers die door de verstoringen in de tunnel van de afgelopen dagen hun vlucht hebben gemist of andere kosten moesten maken.

''Maar het kan zijn dat we nog schadeclaims binnenkrijgen. Dat soort verzoeken moet schriftelijk, dus het kan even duren'', aldus een woordvoerster dinsdag. Rover roept de vervoerder op coulant om te gaan met compensatieverzoeken van gedupeerde reizigers. De NS meldt per claim te zullen beoordelen of die redelijk is.

Loos alarm

Maandag en dinsdag is in totaal drie keer het brandalarm afgegaan in de tunnel, alle keren was het loos alarm. Het treinverkeer werd bij iedere melding uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd.

Bij KLM waren dinsdag nog geen gevallen bekend van reizigers die door de verstoringen de afgelopen dagen hun vlucht hebben gemist. ''Mensen weten heel goed dat ze ruim op tijd op de luchthaven moeten zijn. Iedereen houdt rekening met enige vertraging.''

Ook Schiphol zelf heeft weinig last gehad van de problemen in de spoortunnel. ''Het is evident dat het vervelend is, maar het hindert de operatie op de luchthaven niet.'' Een woordvoerder laat weten erop te vertrouwen dat Prorail en de NS alles op alles zetten om het probleem op te sporen en te verhelpen.

Onderzoek

De NS noemt de hinder die reizigers hebben gehad naar aanleiding van de uitgevallen treinen "zeer vervelend. Veiligheid heeft echter onze hoogste prioriteit."

Prorail heeft samen met de aannemer maandagnacht de tunnel geïnspecteerd, maar de oorzaak van de valse meldingen is daarbij niet gevonden.

Ook de extra inspecties die Prorail dinsdag heeft uitgevoerd in de spoortunnel, hebben nog altijd niets opgeleverd. "We weten het nog steeds niet", zei een woordvoerster.

Start

Woensdagochtend bekijkt een medewerker in de tunnel wat er gebeurt als de dienstregeling wordt gestart. Dinsdagochtend werd de brandmelding namelijk gedaan door één van de eerste treinen.

In de voorafgaande nacht wordt er, als er geen treinen rijden, nog grondiger gezocht in de tunnel. Dat is al eerder gedaan en toen werd de tunnel ook schoongemaakt om opwaaiend stof als oorzaak uit te sluiten. Ook is er met warmtescanners gezocht naar een oorzaak, maar tevergeefs.

De meldingen komen allemaal uit dezelfde tunnelbuis. Afgelopen weekend zijn er uiteenlopende werkzaamheden verricht in de tunnels rond Schiphol.

Lees meer over:
Tip de redactie