AMSTERDAM - Het systeem dat automatisch moet voorkomen dat de politie meeluistert met telefoongesprekken tussen advocaten en hun cliënten blijkt niet volgens afspraak te werken.

Agenten kunnen nog steeds meeluisteren terwijl het gesprek aan de gang is, meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) donderdag.

Het gebrek kwam in juni aan het licht bij een proef die met het systeem is gehouden. De Orde van Advocaten reageert bezorgd.

Het systeem is sinds juni vorig jaar in gebruik. Opgenomen telefoongesprekken tussen verdachten en hun advocaat worden automatisch herkend en verwijderd.

Bij 0,1 procent van de tapgesprekken wordt 'live' meegeluisterd en als blijkt dat het om een gesprek met een advocaat gaat, stopt de agent meteen met meeluisteren, verzekert het KLPD. De opname wordt achteraf automatisch gewist.

Niet gerust

De advocatenorde is er echter niet gerust op. Afgesproken was dat meeluisteren automatisch wordt verhinderd en dat blijkt niet het geval. Het KLPD zegt te betreuren dat het systeem niet werkt zoals afgesproken en kondigt aan het systeem aan te passen. "Het KLPD vindt het heel belangrijk dat de advocatuur het vertrouwen in het systeem behoudt."

Het meeluisteren met gesprekken tussen advocaten en verdachten is een juridische doodzonde. In het verleden zijn verdachten vrijuit gegaan doordat zulke gesprekken te lang zijn bewaard.

Lang gehamerd

Het systeem werd ingevoerd nadat de Orde van Advocaten er lange tijd op had gehamerd dat advocaten in vertrouwen met hun cliënt moeten kunnen praten.

Voor het systeem hebben advocaten hun telefoon- en faxnummers afgestaan zodat duidelijk was dat niet moet worden afgeluisterd als een verdachte met die nummers belt. De orde gaat in overleg met de advocatuur.