AMSTERDAM - Bij het OV loket zijn in het tweede kwartaal fors minder klachten binnengekomen dan in de eerste drie maanden van het jaar. 

De teller bleef steken op 1231 klachten, bijna duizend minder dan in de voorgaande periode. Volgens de onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer gaat het vooral nog om structurele problemen.

Het recordniveau van het aantal klachten dat in het eerste kwartaal werd bereikt, kwam vooral door tariefstijgingen in Amsterdam aan het begin van het jaar. Ook zorgde frustratie over wijzigingen in sterabonnementen door de invoering van de chipkaart voor veel klachten.

In het tweede kwartaal waren geen incidenten die zorgden voor extra klachten.

OV-chipkaart

Het zijn volgens het OV loket vooral de gebruikelijke klachten over de OV-chipkaart, die nog voor onvrede zorgen. Zo zijn er nog altijd problemen met in- en uitchecken en met restitutie wanneer het uitchecken niet is gelukt.

Volgens het OV loket verloopt de samenwerking tussen vervoerders verder nog niet goed en wordt de reiziger daarvan de dupe. Ook is het voor reizigers met een beperking niet duidelijk bij welke vervoerder welk hulpmiddel wordt geaccepteerd.