AMSTERDAM - Na een aangifte laat de politie te vaak niets meer van zich horen.

Dat concludeert de Politieacademie uit een enquête onder 354 personen en gesprekken met burgers en agenten, schrijft het Nederlands Dagblad vrijdag.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de politieregio Midden- en West-Brabant. Er zijn plannen om de werkwijze van dit korps in heel Nederland in te voeren. De serviceafdeling krijgt een 6,9 als rapportcijfer, maar er is volgens de onderzoekers nog veel voor verbetering vatbaar.

Telefonische meldingen

Na telefonische meldingen nam de politie in meer dan de helft van de gevallen geen contact meer op met de burger, terwijl dertig procent hier wel behoefte aan had. Bij meldingen via internet werd vier van de vijf keer geen contact opgenomen, terwijl 37 procent daar wel prijs op zou stellen.

Bij meldingen die via het algemene politienummer 0900-8844 zijn doorgezet naar de meldkamer zou vaak helemaal geen terugkoppeling zijn. Als de meldkamer geen tijd heeft, zou de melding in een zwart gat verdwijnen.