ZWOLLE - ProRail begint dinsdagmorgen letterlijk en figuurlijk met het zwaartepunt van de renovatie van het spoorstation Zwolle.

Dan worden vier tunneldekken van 1000 tot 1400 ton ingereden en op hun plaats gezet. De tunneldekken vormen later het plafond van de nieuwe reizigerstunnel, meldde ProRail maandag.

De werkzaamheden maken deel uit van een grootscheepse verbouwing van het station. Die is nodig om in de toekomst de groei van het aantal reizigers op te vangen en de aansluiting van Zwolle op de nieuwe Hanzelijn (Lelystad-Dronten-Kampen-Zwolle) mogelijk te maken.

De werkzaamheden zullen ook de komende weken tot overlast en vertragingen voor reizigers leiden; er rijden minder of soms helemaal geen treinen. Vanaf een speciaal daarvoor gebouwd station rijden extra bussen.

ProRail is bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid.

Op meerdere stations (Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Breda) worden ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes en fietsenstallingen gebouwd.