DRIEBERGEN – Ondanks het aanhoudende protest zullen automobilisten zich komende maandag bij de start van de trajectcontrole op de A2 aan de maximumsnelheid houden.

Dit verwachten verkeersdeskundigen en het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie.

Ervaring op andere rijkswegen met trajectcontroles leert dat 99,3 procent van de bestuurders zich aan de snelheid op de matrixborden houdt.

In 2010 reed slechts 0,7 procent te hard, zo heeft het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie vorig jaar becijferd.

Boetebedrag halveert

Automobilisten respecteren de 18 trajectcontroles op de Nederlandse wegen steeds vaker. In 2007 reden 2,4 miljoen automobilisten op die trajecten te hard, in 2010 zakte dat tot 990.000.

Het boetebedrag halveerde daarmee van 72 miljoen euro tot 34 miljoen euro.

De gemiddelde overschrijding van de overtredingen is 7,9 kilometer per uur met een personenauto. Vrachtauto’s, bussen of auto’s met aanhanger rijden gemiddeld 5,7 kilometer per uur te hard.

Niet te foppen

Het boetebedrag per overtreding is gemiddeld 34,55 euro. Op de parallelbaan langs de A12 bij Utrecht worden de meeste automobilisten gepakt, 573 automobilisten rijden daar per dag te hard.

De vijfbaansnelweg tussen Holendrecht en Oudenrijn nodigt weliswaar uit om te hard te rijden, volgens het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie is het systeem niet te foppen.

"Ook niet door op de vluchtstrook te gaan rijden of via het benzinestation op de route", zegt woordvoerder Ernst Koelman.

Onterecht hoop

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) stelde dinsdag de maximumsnelheid op de A2 ter discussie.

Volgens verkeerspsycholoog Cees Wildervanck moet de overheid juist communiceren waarom de maximumsnelheid is vastgesteld op 100 kilometer per uur.

Bij wegwerkzaamheden is er volgens hem meer acceptatie om zachter te rijden. "Maar op de brede A2 is geen gevoel van gevaar", zegt Wildervanck.

Volgens Wildervanck zit daar het probleem rond de huidige discussie. ''Mevrouw Schultz wil nu als verantwoordelijke minister onder die afspraken uit. Dan is de geest meteen uit de fles, want de automobilist put daar ten onrechte hoop uit."