MAARSSEN - Het aanzwellende protest tegen de invoering van de trajectcontrole op de A2 is kansloos. Dit stelt verkeerswethouder Pieter de Groene van de omliggende gemeente Stichtse Vecht.

Volgens De Groene, wethouder in Maarssen, Breukelen en Loenen, maken afspraken tussen de omliggende gemeenten en de opeenvolgende ministers van Infrastructuur en Milieu het onmogelijk de snelheid naar 130 kilometer per uur op te voeren.

De A2 kon versneld worden verbreed zonder bezwaarschriftenprocedures, als de luchtkwaliteit in het gebied goed zou blijven en de geluidhinder niet zou toenemen. Daarvoor is verlaging van de snelheid van 120 naar 100 kilometer per uur noodzakelijk.

Doorstroming

"De A2 is verbreed om de files op te lossen en de doorstroming te verbeteren", zegt wethouder De Groene. "Nu er meer ruimte is, zijn veel mensen de files vergeten. Veel passerende automobilisten voelen nu de behoefte dat het harder kan op zo’n bredere weg."

De Groene begrijpt dat. "Meer ruimte en dus harder rijden, lijkt logisch. Maar er wonen tienduizenden mensen langs deze weg en die hebben ook recht op schone lucht."

Harder

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) stelt dinsdag in De Telegraaf dat een nieuw kabinet een einde moet maken aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
"Harder waar het harder kan is wat mij betreft het credo", aldus Schultz van Haegen.

In november vorig jaar voelde Schultz van Haegen ook al wat voor het optrekken van de limiet, aangezien in het verleden de maximumsnelheid op 120 kilometer per uur lag. Daarvoor moesten wel geluidsschermen worden gebouwd om de omwonenden voor milieuhinder en geluidsoverlast te behoeden.

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) verhinderde dat met een door de meerderheid van de Tweede Kamer ondersteunde motie.

"In deze barre tijden kunnen we het geld voor geluidsschermen beter gebruiken voor meer asfalt elders in het land, dan voor een paar minuten tijdwinst op een snelweg zonder file", aldus De Rouwe.

Onterecht

De CDA’er vindt het onterecht dat hij nu verantwoordelijk wordt gehouden voor de trajectcontroles. "Ik vind het ook onzin om permanent de snelheid te meten op een brede en veilige weg. Maar ik hecht er aan dat afspraken worden nagekomen."

Desondanks hebben 2613 weggebruikers een petitie ondertekend, die de invoering van de trajectcontrole op maandag 23 juli moet dwarsbomen.