RIJSWIJK - Bij drie op de tien gecontroleerde vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoert is de afgelopen twee jaar een overtreding geconstateerd.

Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de douane, het KLPD en Defensie, waar het programma KRO Brandpunt de hand op heeft weten te leggen.

Met ongeveer 30 procent van de gecontroleerde vrachtwagens in 2010 en 2011 was iets mis. Daarmee zijn de vervoerders in overtreding. ''Daarbij gaat het vaak om administratieve fouten, zoals bijvoorbeeld een ontbrekend document of een foute sticker'', legde een woordvoerster van de ILT uit.

''Maar we komen ook gevallen tegen waarbij er een risico is. Dan wordt de vrachtwagen direct van de weg gehaald.''

Controles

In 2011 voerde de ILT volgens de woordvoerster ongeveer 4000 controles uit bij vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoerden. ''Daarbij gaan we risicogericht te werk. We kijken dus vooral naar bedrijven of situaties waarbij het vermoeden bestaat dat er iets aan de hand is.'' Daardoor kan volgens haar ook niet worden gesteld dat de cijfers voor alle vrachtwagens tellen.

Ook blijkt uit een rapport van het Platform Transportveiligheid dat hulpdiensten vaak niet weten hoe ze moeten reageren op een ongeval met gevaarlijke stoffen.

Ook ontbreekt vaak goede informatie over de lading, omdat er niet goed wordt samengewerkt tussen verschillende partijen. Daardoor ontstaan onnodig gevaarlijke situaties.

Ramp

In een reactie zegt hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding Ben Ale van de TU Delft dat ''de kans op een ramp veel groter is''. ''Het is dan wachten op de volgende klap en dan kun je zeggen ‘dat is domme pech’. Maar dat is toch pech die je zelf georganiseerd hebt.''