Stroomstoring Nieuwegein prijzig voor netbeheerder

NIEUWEGEIN - De grote stroomstoring in Nieuwegein lijkt duur uit te pakken voor netbeheerder Stedin en is een grote ergernis voor de lokale bevolking.

Twaalf uur na het begin van de storing kunnen huishoudens al 55 euro aan schadevergoeding tegemoet zien en elke vier uur loopt de meter 20 euro verder op.

Daar hoeven de gebruikers niets voor te doen. De schade wordt automatisch uitgekeerd en via de stroomnota verrekend, zoals vastgelegd is in de wet. Binnen vier tot zes weken krijgen gedupeerden bericht van hun netbeheerder.

''De huishoudens weten zo precies waar ze recht op hebben", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Ze verwijst consumenten naar de website voor verdere details.

Compensatie

Voor de kleine zakelijke gebruikers, zoals middenstanders, bedraagt de compensatie de eerste acht uur 195 euro. Vervolgens krijgen de middenstanders automatisch 100 euro per vier uur storing uitgekeerd.

Grote ondernemingen mogen de eerste acht uur 910 euro tegemoet zien en daarna 125 euro per uur incasseren. Los daarvan kunnen consumenten en bedrijven hun eventuele aanvullende schade claimen bij Stedin.

Inmiddels hebben 3500 huizen weer stroom. Stedin heeft goede hoop dat vrijdagavond een groot deel van de huishoudens en bedrijven in Nieuwegein weer over stroom kan beschikken. Dat zei Henk Blom, directeur marktoperaties, tijdens een persconferentie.

Eerder verwachtte Stedin dat de de storing nog wel twee tot drie dagen kon voortduren.

Slagerij

Keurslager Wim de Graaf, gevestigd in winkelcentrum Hoog Zandveld in Nieuwegein, heeft wel stroom in zijn slagerij, maar thuis niet. En omdat veel van zijn klanten evenmin stroom hebben en de ijskast niet werkt, verkoopt hij vandaag nauwelijks karbonaadjes en bieflappen.

''Het is heel erg stil in mijn winkel, het scheelt zeker de helft aan omzet", zegt de keurslager. De enige aanloop die er is, zijn vaste klanten die hun vlees uit de vriezer bij hém in de koeling komen leggen.

Service

''Dat is een stukje service aan mijn klanten. Ze zetten hun naam op hun plastic tassen en komen het vlees ná de storing weer ophalen. Anders wordt het ene janboel."

Volgens De Graaf zal hij met zijn verzekeringsagent overleggen hoe hij zijn omzetschade in een winkel mét stroom kan verhalen op de netbeheerder.

''Maar eigenlijk zou het hier vandaag storm moeten lopen, want zonder stroom kun je dit weekeinde thuis uitstekend barbecueën."

Ergernis

De ergernis in Nieuwegein loopt parallel aan de schade. Inwoner Antoine beschrijft hoe de stroomstoring hem na de blikseminslag donderdagavond om negen uur meteen voor praktische problemen plaatste.

''We hebben een baby die gevoed moet worden, dus het is wat kunst- en vliegwerk. Mijn vrouw gaat nu naar vrienden in IJsselstein om voorraad uit koeling en vriezer te redden en om flessen te verwarmen. En ik ga vanavond naar een winkel voor een campinggas toestel. Elektrisch koken heeft nadelen..."

Stroomstoring in Nieuwegein

Lees meer over:
Tip de redactie