AMSTERDAM - De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en reizigersvereniging Rover willen dat de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Van Bijsterveld, de problemen met de ov-chipkaart oplost.

Dat schrijft Rover in een brief aan de minister.

Volgens de organisaties zouden studenten vaak met defecte kaarten te maken hebben, meldt de krant. Als een studentenchipkaart stuk gaat, kunnen studenten niet gewoon een nieuwe kaart kopen, zoals dat geldt voor andere reizigers.

Ze moeten een vervangende kaart aanvragen. Officieel geldt er een wachttijd van 9 dagen maar volgens de studenten en Rover duurt het vaak veel langer voordat de kaart wordt geleverd.

Bovendien worden er klachten over het declareren van kaartjes gemeld. Daarnaast zouden medewerkers van de klachtenlijn slecht voorgelicht te zijn.

''Wij vermoeden dat de 350 klachten die dit jaar tot nog toe zijn binnengekomen het topje van de ijsberg zijn'', meldt een woordvoerster van de Ombudsman voor het openbaar vervoer.