‘Grote ergernis’ over Postcodeloterij

DEN HAAG – De jongste veroordeling van een reclamecampagne van de Postcodeloterij heeft de Consumentenbond ertoe gebracht zijn ‘grote ergernis’ over de wervingspraktijken te uiten.

De bond publiceert die afkeer vandaag op zijn website, als reactie op de uitspraak van de kantonrechter inzake de Gouden Munt-actie.

De rechter gelastte de Postcodeloterij zes klagers ieder de beloofde 2500 euro uit te keren. De Postcodeloterij heeft volgens de rechter ten onrechte laten doorschemeren dat ze die prijs zouden hebben gewonnen. Volgens de loterij hadden de klagers alleen maar een kans op de prijs.

''We hebben dit vaker gezien en we hebben de Postcodeloterij regelmatig op de marketingpraktijken aangesproken", aldus de Consumentenbond in een toelichting.

Hardleers

De Postcodeloterij is volgens de bond erg hardleers. "Regelmatig krijgen we klachten over de Nationale Postcodeloterij van boze consumenten", zo schreef de Consumentenbond al eerder op zijn website. ''Maar de gedachte dat de buren wel winnen en zij niet maakt het onmogelijk om hun lot op te zeggen. De Postcodeloterij speelt hier natuurlijk handig op in."

Ook onderzoek van de Universiteit van Tilburg bevestigt dat. Daarin wordt gesteld dat spelers aan de Postcodeloterij vooral meedoen ‘om spijt achteraf te voorkomen’.

De Nationale Postcodeloterij is een vaste klant bij de Reclame Code Commissie. Vrijwel elke mailing leidt tot klachten. In totaal zijn er bij de Reclame Code Commissie sinds 2007 zestien klachten in behandeling genomen. Een deel daarvan is geheel of gedeeltelijk bewezen verklaard.

Verleiding

Eén van de directieleden van de Postcodeloterij, Imme Rog, verklaarde vorig jaar in een interview in Het Parool zich bewust te zijn van de gevaren van misleiding in de wervingsacties. ''De lijn tussen verleiding en misleiding is dun", aldus Rog.

De veroordeling tot het betalen van in totaal €15.000 aan de zes klagers heeft de Postcodeloterij vooralsnog niet tot inkeer gebracht. De loterijorganisatie gaat in hoger beroep omdat de klagers ‘wel een cadeau hebben ontvangen en ook hebben geaccepteerd’. Daarmee zouden ze volgens woordvoerster Selma Hetharia hun recht op uitbetaling van de gouden geluksmunt van €2500 hebben verspeeld.

Klacht

Desondanks zegt de Postcodeloterij (omzet in 2011: €567 miljoen) lering te hebben getrokken uit de vele klachten. Er is een interne toetsingscommissie aangesteld die moet beoordelen of de wervingscampagnes door de beugel kunnen. Volgens de loterij is er dit jaar tot dusver nog maar één klacht ingediend – en die is afgewezen.

Lees meer over:
Tip de redactie