UTRECHT - Het papieren treinkaartje blijft tot het najaar van 2013 bestaan. Aanvankelijk zouden de Nederlandse Spoorwegen het papieren kaartje vervangen door reizen op saldo met de ov-chipkaart.

De NS kiest er nu voor om de treinreiziger meer tijd te geven aan de chipkaart te wennen.

''De klant bepaalt het tempo waarin we dat doen'', aldus een woordvoerder van de spoorwegen dinsdag.

Het losse kaartje voor de incidentele treinreiziger wordt volgend najaar vervangen door een wegwerpchipkaart. ''Het is de afronding van de introductie van het reizen met de chipkaart'', aldus de NS.

Reductiekaartje

Begin 2013 zal de NS de voordeelurenkaarten, waarmee reizigers na 9 uur met 40 procent korting kunnen reizen, helemaal omzetten op de ov-chipkaart. Wie met de houder van zo'n voordeelkaart meereist, moet nu nog een papieren reductiekaartje. Dat hoeft volgend jaar niet meer.

Komend najaar zal de Railrunner als chipkaart verkrijgbaar zijn. In de loop van volgend jaar volgen overige kaartsoorten.

Volgend najaar zullen alle treinreizigers met een chipkaart moeten reizen. Het overgrote deel van de NS-stations zal dan alleen toegankelijk zijn met zo'n kaart. Hiermee kunnen de toegangspoortjes worden geopend.

Voor onder meer de NS-stations van Rotterdam, Amsterdam en Utrecht geldt dat niet. Die worden verbouwd.