GVB-directeuren wacht ontslag

AMSTERDAM - De raad van commissarissen van het GVB is van plan de directeuren Adrie Bolier en Pieter Schotte te ontslaan om schoon schip te maken bij het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf.

Dit is een van de conclusies die de raad van commissarissen heeft getrokken uit het onderzoeksrapport naar aantijgingen van fraude binnen de organisatie.

De raad van commissarissen van het GVB concludeert dat er van fraude geen sprake is. ''Wel is er structureel sprake geweest van bestuurlijk gedrag dat niet voldoet aan de regels van behoorlijk bestuur'', stelt het GVB dinsdag in een verklaring.

De beide directieleden hebben in de ogen van de raad integriteitsregels overschreden.

Fraude

Het GVB liet een onafhankelijk onderzoek uitvoeren na aantijgingen over fraude in De Telegraaf. De gemeente Amsterdam heeft als aandeelhouder al toestemming gegeven voor het ontslag van beide directeuren.

Zondag maakte het GVB bekend dat Jan Westerhoud uit de raad van commissarissen stapt.

Opheldering

In de dinsdag bekendgemaakte conclusies rept de raad van commissarissen niet over het salaris van Bolier en Schotte, dat vorig jaar door een opslag van 51.000 euro uitkwam op 240.000 euro, ver boven de balkenendenorm. Oppositiepartijen in de gemeenteraad willen in een spoeddebat opheldering over de beloning aan de GVB-top.

Woensdag bespreekt de raad van commissarissen de conclusies met de gemeente Amsterdam in een ingelaste aandeelhoudersvergadering. Daarna wordt de gemeenteraad geïnformeerd, aldus de woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan.

Ingrijpend

Algemeen GVB-directeur Bart Schmeink spreekt over een ingrijpend hoofdstuk in het 120-jarig bestaan van het ov-bedrijf. ''Dit heeft een enorme impact op ons bedrijf en op betrokkenen'', reageert Schmeink. Het GVB wil er alles aan doen het openbaar vervoer in de hoofdstad te blijven verzorgen. ''Het is dan ook van het grootste belang om alles wat we doen continu te toetsen aan de normen van integriteit en betrouwbaarheid.''

Lees meer over:
GVB
Tip de redactie