NS wil kritisch kijken naar splitsing ProRail

UTRECHT - De NS wil dat er nog eens goed gekeken wordt naar de huidige splitsing tussen het spoorbedrijf en beheerder ProRail.

Dat schrijft NS-topman Bert Meerstadt in een brief die hij aan alle politieke partijen heeft gestuurd.

De NS wil onderzoeken of de resultaten die waren beoogd toen de bedrijven in 1995 splitsten, nu ook zijn bereikt.

''We merken dat de situatie voor de reizigers nu niet optimaal is, zeker als er sprake is van verstoringen. Het is daarom goed om te kijken of en hoe dat wellicht beter kan", aldus een woordvoerster van NS vrijdag. Die negatieve gevolgen voor de reizigers moeten zeker worden hersteld, zo staat in de brief.

Sneller ingrijpen

Roel Berghuis laat namens vakbond FNV Spoor weten dat er weer één baas op het spoor moet komen. Zo kan volgens hem sneller worden ingegrepen bij verstoringen. Prorail kan blijven bestaan, maar dan als toezichthouder. ''Als een soort scheidsrechter die capaciteit op het spoor verdeelt tussen de verschillende spoorbedrijven", aldus FNV Spoor.

Eerder is in politiek Den Haag geopperd om Prorail weer onder de overheid te laten vallen. ''We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', liet VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in mei weten namens de VVD. Zijn partij wil Prorail opheffen en de taken volledig bij Rijkswaterstaat in staatshanden brengen. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil ook directe zeggenschap over het spoor.

Niet ten goede

Prorail laat in een reactie weten dat een samengaan van het bedrijf met de Nederlandse Spoorwegen de reiziger niet ten goede komt. ''Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet bovenaan onze agenda. Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn."

Prorail wijst een samengaan echter niet helemaal van de hand. De organisatie laat weten open te staan voor ''alle suggesties", maar wijst erop dat vooral ''tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger écht van profiteert".

Arrogantie

Volgens vervoerder Arriva is de reiziger niet gebaat bij een samenwerking tussen NS en Prorail. Arriva spreekt zelfs van ''arrogantie ten top’’ van de NS en een ''schoffering van de Tweede Kamer". Ook de organisatie Voor Beter OV is niet te spreken over een hernieuwde samenwerking.

Achterhaald

Een eventueel samengaan van NS en Prorail zou ''volstrekt achterhaald" zijn. Dat laat voorzitter van de brancheorganisatie van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland Anne Hettinga weten.

Volgens Hettinga is de onafhankelijkheid van de verdeling van het spoor tussen de verschillende spoorbedrijven in het geding, als Prorail bij de NS wordt ondergebracht.

''Er rijden al 15 jaar verschillende vervoerders op het spoor. Dit zou betekenen dat de klok wordt teruggedraaid in de verkeerde richting", aldus de FMN-voorzitter. Hettinga is ook directeur van Arriva, dat rijdt op regionale spoornetwerken.

Afspraken

Volgens Hettinga schendt de NS ook de afspraken die de spoorvervoerders onderling hebben gemaakt. ''Er loopt een onafhankelijk onderzoek naar het treinvervoer in opdracht van de Tweede Kamer", aldus de voorzitter.

''We hebben afgesproken dat gedurende het onderzoek geen communicatie hierover mag plaatsvinden en al helemaal geen beïnvloeding. De NS-brief noemt hij daarom ''schandalig en een schoffering".

Volg dit nieuws op Twitter via NUlive

Lees meer over:
Tip de redactie