RIJSWIJK - Een op de drie klanten van apotheken krijgt geen of te weinig uitleg over het geneesmiddel dat wordt gekocht. 

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van zorgverzekeraar CZ.

Apothekers zijn contractueel verplicht om de eerste keer dat een patiënt medicijnen krijgt, uitleg te geven over de werking ervan en mogelijke bijwerkingen.

Ze zijn bovendien in veel gevallen verplicht om na 2 weken te vragen of het medicijn goed gewerkt heeft. 68 procent van de 420 onderzochte apotheken blijkt dat niet te doen.

De meerderheid van de ondervraagde klanten zegt niet alle informatie te krijgen die een apotheker zou moeten geven. Van de apotheken was er maar één die zich hield aan de afspraken over controle op medicijngebruik.

Geen verrassing

De uitkomst van het CZ-onderzoek komt niet als een verrassing voor de beroepsorganisatie van apothekers KNMP. ''We waarschuwen zelf al geruime tijd dat er door overheid en zorgverzekeraars een ‘race naar de bodem’ is ingezet die leidt tot een forse aantasting van de kwaliteit van de farmaceutische zorg in ons land'', zegt een woordvoerder. ''Uiteindelijk is de patiënt daarvan de dupe.''

''De regeldruk op de apotheek is de afgelopen jaren geëxplodeerd.'' Apothekers moeten volgens de KNMP bovendien in toenemende mate hun medicijnen op of onder kostprijs afleveren. ''Maar natuurlijk moeten apothekers wel de beroepsnormen naleven en hun patiënten de farmaceutische zorg geven die ze nodig hebben.''