AMSTERDAM - In Nederland wordt bewust gekozen voor een 'lichtere' variant vangrails, omdat de variant met een hoger kerend vermogen gevaarlijker is voor personenauto’s.

Dat schrijft minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) als antwoord (pdf) op Kamervragen. Deze vragen werden gesteld na berichtgeving over verouderde vangrails waar vrachtwagens eenvoudig doorheen zouden schieten.

Volgens de minister zijn de vangrails niet verouderd en voldoen ze aan de Europese normen.

"Vangrails met een hoger kerend vermogen zijn in het algemeen minder veilig voor personenauto’s omdat de kans groter is dat een personenauto bij de botsing meer schade heeft of gelijk weer op de rijbaan terecht komt."

Uitzonderingen

In Nederland worden alleen in uitzonderlijke situaties, waarin extra risico's bestaan als een voertuig door de vangrail schiet, zwaardere varianten gebruikt. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij fly-overs en buisleidingen in de middenberm.

"Ook de vangrails van de oudere datum voldoen aan de Europese normen. De leeftijd is niet bepalend voor het kerend vermogen", aldus Schultz. In de eerdere berichtgeving werd gesteld dat de vangrails die ontworpen zijn in de jaren zestig alleen berekend zijn op vrachtwagens die twee keer zo licht zijn als nu het geval is.

Schultz laat weten dat in 2011 acht ongevallen zijn geregistreerd waarbij een vrachtwagen door of over de vangrail is gereden. Hierbij vielen drie doden en drie gewonden die naar het ziekenhuis moesten.