DEN HAAG - Spoorbeheerder ProRail wil het aantal keren dat een machinist door een rood sein rijdt, binnen 3 of 4 jaar terugbrengen naar maximaal tien keer.

Afgelopen jaar gebeurde het nog 157 keer.

Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Maximaal tien keer een rood sein passeren betekent volgens Schultz ''een risicoreductie van nagenoeg nul verwijtbare ongevallen per jaar''.

Prorail gaat een werkgroep instellen om de ambitie waar te maken. Aanleiding voor de aangescherpte ambities zijn het treinongeval 2 weken geleden bij Amsterdam, waarbij 117 mensen gewond raakten en een vrouw overleed aan haar verwondingen.

Kruisende bewegingen

Prorail wil het aantal keren dat een machinist überhaupt een rood sein tegenkomt drastisch verkleinen door bijvoorbeeld het aantal kruisende bewegingen van treinen over sporen te beperken en er meer tijd tussen te plannen.

De speling gaat van 1 naar 3 minuten op stukken waar aan het spoor gewerkt wordt.

Alertheid

Ook komt er extra aandacht voor de alertheid van machinisten. Zo komt er voor aanvang een beoordeling of de machinist fit genoeg is voor zijn dienst.

Ook wil Prorail het gebruik van mobiele telefoons door machinisten terugdringen tijdens rijden in 40 kilometergebieden waar het automatische veiligheidssysteem dat een trein stopzet niet werkt.

Blij

Reizigersorganisatie Rover is blij met de voornemens van Prorail. Woordvoerder Chris Vonk noemt het ''goed voor de veiligheid'' en ''iets waar wij lang op hebben aangedrongen''.

Rover wil het liefst dat het Europese veiligheidssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) overal in Nederland wordt ingevoerd.

''Dat systeem is nu alleen in gebruik op de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam'', aldus Vonk.

Politieke agenda

ERTMS zorgt ervoor dat ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stil komen te staan als de machinist een sein mist.

Het huidige systeem Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) grijpt niet in bij die snelheid. Nederland werkt nog niet met ERTMS, al staat het onderwerp al een tijd op de politieke agenda.

GroenLinks ziet de ProRail-plannen niet als een oplossing. Het ERTMS moet snel worden ingevoerd en Schultz moet daarvoor geld vrijmaken, wat zij weigert, aldus GroenLinks. D66 spreekt van een goede oplossing voor de korte termijn, maar op de lange termijn wil D66 ook toe naar ERTMS.