AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein.

Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zoveel mogelijk te beperken, moet een groene golf op het spoor ontstaan zodat treinen in de meeste gevallen door kunnen rijden.

Dat meldt Spits. De maatregel is een van de tientallen aanbevelingen in een verbeterrapport van Prorail naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam. Het dagblad zegt een rapport van Prorail in handen te hebben. Prorail bevestigt de plannen tegenover NU.nl.

Het rapport wordt later deze week door demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) naar de Tweede Kamer gestuurd.

Dienstregeling

Nu moeten machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens Prorail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler worden. "Als je voorkomt dat ze een rood sein tegenkomen, kunnen ze het ook niet negeren", verklaart een woordvoerder.

Ook zouden er veel rode seinen staan waar machinisten deze niet verwachten. Ook deze situaties wil Prorail terugdringen.

In 2011 werd er 150 keer een rood sein gemist.

Prorail probeert de veiligheid op het spoor te verbeteren sinds de botsing eind april tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Prorail is ook voorstander van het inzetten van waarschuwingssysteem atbvv . Dit systeem grijpt, in tegenstelling tot het oudere systeem atb, ook na het missen van een rood sein bij lagere snelheden in .

Een sprinter knalde toen op een intercity na het missen van een rood sein. Het ongeluk koste aan een vrouw het leven, 117 anderen raakten gewond.

Treinbotsing Amsterdam