FNV Spoor wil nieuw veiligheidssysteem bij alle seinen

AMSTERDAM - Alle spoorseinen moeten snel worden uitgerust met het nieuwe, verbeterde veiligheidssysteem.

Dat zei FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis dinsdag tegen het ANP naar aanleiding van de treinbotsing in Amsterdam.

Bij veel seinen in Nederland staat een systeem dat treinen die door rood rijden automatisch laat afremmen, maar alleen als ze sneller dan 40 kilometer per uur gaan.

Het nieuwe systeem (ATB-Verbeterde Versie geheten) laat ook treinen die langzamer rijden tot stilstand komen. Dit staat echter niet overal.

Voorlopig onderzoek wijst erop dat een van de twee verongelukte treinen in Amsterdam een rood sein negeerde en dat dit sein was voorzien van het oude veiligheidssysteem.

Kosten

Berghuis is zich ervan bewust dat zijn voorstel een flinke duit geld gaat kosten. ''FNV Spoor vindt echter dat over veiligheid niet onderhandeld kan en mag worden.'' Hij wijst er verder op dat wel alle NS-treinen zijn uitgerust met het nieuwe systeem, maar niet alle seinen.

FNV Spoor wil naar aanleiding van het treinongeluk ook een coalitie vormen met ''alle organisaties die het spoor een warm hart toedragen''.

Daarbij valt te denken aan onder meer de NS, Prorail, reizigersorganisaties en politici. Deze coalitie moet zich gaan inzetten voor veilige spoorwegen.

Nachtmerrie

Volgens Berghuis doet het ongeval ''de spoorsector trillen’’. ''Niemand wil dit meemaken en het is de grootste nachtmerrie van het treinpersoneel.’’ FNV Spoor wil met de coalitie druk uitoefenen op de politiek om de veiligheid te verbeteren.

De vakbond heeft het Openbaar Ministerie eind 2010 overigens gevraagd machinisten die door rood rijden, niet automatisch strafrechtelijk te vervolgen. Volgens FNV Spoor gebeurt dat namelijk nooit bewust.

''Dat is heiligschennis, het ergste wat je kan overkomen’’, zegt Berghuis. Hij wil geen uitspraken doen over wat er in Amsterdam is gebeurd, omdat daarnaar nog verschillende onderzoeken lopen. 

Lees ook: Duizenden seinen op het spoor hebben verouderde beveiliging

Lees meer over:
Tip de redactie