DEN HAAG - Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil van spoorbeheerder ProRail weten of de komende tijd op het spoor vergelijkbare situaties voorkomen als rond het treinongeval in Amsterdam van zaterdag

Zij schrijft dat maandag in een nieuwe brief aan de Tweede Kamer over het ongeval.

Voorlopig onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport en van Prorail wijst erop dat de sprinter rood sein heeft genegeerd.

Het sein was wel voorzien van een ATB-veiligheidssysteem van de eerste generatie, maar niet met ATB-Verbeterde versie, dat ook ingrijpt bij snelheden onder de 40 kilometer per uur en de botsing waarschijnlijk had voorkomen.

Beschikbaar

De minister wil van Prorail weten welke maatregelen nodig zijn als minder spoor beschikbaar is, zoals bij Amsterdam, waar werkzaamheden plaatsvonden.

Ook wil ze uitgezocht hebben of in dat soort situaties niet een andere procedure bij de eerste generatie seinen moet worden gevolgd of dat misschien wel een versnelde verdere uitrusting met ATB-Verbeterde versie nodig is.

Botsing

Diverse instanties onderzoeken de botsing waardoor ruim 100 gewonden vielen en een vrouw overleed. Maandag lagen nog tien slachtoffers in het ziekenhuis.

Uit de brief van de minister blijkt dat de sprinter na de passage van het rode sein nog ruim 350 meter is doorgereden en daarbij een wissel heeft opengereden. De planning van de treinen was zodanig dat ze elkaar niet tegen zouden komen. De dubbeldekkerstrein was vertraagd waardoor de ''conflicterende beweging’’ ontstond.

Seinen

Pieter van Vollenhoven vindt het aantal seinen op het spoor dat goed beveiligd is nog steeds veel te klein. ''Het wordt een casinospel, het kan goed gaan of het kan slecht gaan’’. Dat zei de voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid maandagavond in het tv-programma Nieuwsuur.

Volgens Van Vollenhoven ''kan je met het huidige beveiligingssysteem zo niet doorgaan''. ''Het blijft onzeker''.

Luchtfoto's treinongeluk Amsterdam