AMSTERDAM - De botsing van twee treinen in Amsterdam lijkt veroorzaakt te zijn doordat de machinist van de sprinter door een rood sein reed.

Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

De eerste bevindingen van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport wijzen erop dat de sprinter ''een stop tonend sein heeft gepasseerd''. Verder onderzoek moet uitwijzen of die voorlopige conclusie bevestigd kan worden, aldus de minister.

Diverse instanties doen onderzoek naar het ongeval van zaterdag, waardoor ruim 100 gewonden vielen en een vrouw overleed. Daaronder zijn de inspectie, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de politie.

Ooggetuige

Uit een ooggetuigenverslag in de Volkskrant van redacteur Hein Janssen bleek al dat de machiniste van de stoptrein zei te vrezen dat ze een rood sein had gemist. Ook de Telegraaf meldt dit maandag.

Kort na de klap waardoor Janssen uit zijn bank werd geslingerd, ging de deur van de bestuurderscabine open.

Hulp

"Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist", zou ze hebben gezegd. Daarna ging ze terug naar haar cabine om hulp in te schakelen. Vervolgens verleende ze volgens de redacteur overal steun en assistentie.

Prorail kan de berichtgeving nog niet bevestigen, zegt een woordvoerder tegenover de NOS.

Een woordvoerder van de NS stelde zaterdag na de frontale botsing tussen de stoptrein en een sneltrein al dat dit alleen plaats kon hebben gevonden als een van de machinisten een rood sein heeft genegeerd.

Op gang

Het treinverkeer is maandagmorgen volgens de dienstregeling op gang gekomen. Alle stremmingen rondom Amsterdam na de aanrijding zaterdagmiddag zijn opgeheven, volgens de Nederlandse Spoorwegen.

Bij de aanrijding kwam een 68-jarige vrouw om het leven. Twee treinen botsten frontaal op elkaar tussen de stations Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.

De intercity die bij het ongeluk was betrokken, staat inmiddels in een werkplaats in Haarlem. Volgens Prorail duurde het 2,5 uur om met de intercity van Amsterdam naar Haarlem te rijden. Dat gebeurde met een snelheid van 10 kilometer per uur, op wissels met de helft daarvan.

Lees ook: Duizenden seinen op het spoor hebben verouderde beveiliging