DEN HAAG - De NS bekijkt of klanten voortaan ook 's nachts per sms kunnen worden geïnformeerd over treinstoringen. 

Dat doet het bedrijf naar aanleiding van een grootscheepse storing in de Randstad in de ochtenduren van 22 maart. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) meldde dat donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De chaos op het spoor werd eind maart veroorzaakt door een fout in de zogeheten schakelsoftware van spoorbeheerder ProRail. Die fout werd rond 4.30 uur ontdekt, maar de NS stuurde pas uren later een sms-bericht naar de treinreizigers. Tussen 7.30 en 8.45 uur werden 169.000 sms'jes verzonden.

De NS stuurt geen sms-berichten tussen 23.00 uur en 07.00 uur.

Geen oplossing

Door de storing werden tienduizenden mensen getroffen. De NS adviseerde reizigers om thuis te blijven of met de auto of de bus te gaan. Vervangend busvervoer was er niet. Volgens de minister waren er circa 2000 bussen nodig om iedereen op zijn of haar bestemming te brengen, en had de NS voor die omvang geen oplossing.

De minister meldde verder dat ProRail de schakelsoftware op alle verkeersleidingsposten heeft nagekeken om problemen in de toekomst te voorkomen.