WESTERVOORT - De hoge stalen randen langs de brug over de IJssel bij Westervoort maken plaats voor lage barriers, waar grote voertuigen overheen kunnen rijden. 

Aan weerszijden van de brug komen bovendien verkeerslichten. Het ministerie van Infrastructuur betaalt deze oplossing, zo heeft minister Melanie Schultz van Haegen maandagmorgen laten weten bij een bezoek aan de brug.

Rijkswaterstaat heeft ruim een half jaar gestreden met Westervoort en Arnhem over de brug, die na een reconstructie te smal was geworden om twee grote voertuigen elkaar te laten passeren. Ook andere bestuurders voelden zich niet veilig op de zeer smalle weg.

Verboden

Rijkswaterstaat plaatste in augustus vorig jaar hoge stalen randen op het wegdek. Landbouwers waarschuwden vooraf al dat het wegdek daardoor te smal zou worden voor grote voertuigen, maar volgens de dienst was de weg niet smaller gemaakt. Voorheen weken landbouwers en buschauffeurs een stukje uit over een inspectiepad van Rijkswaterstaat en dat is verboden.

Schultz van Haegen erkende dat er een onmogelijke situatie was ontstaan. ,,We maken er nu een einde aan, zodat het verkeer weer vlot en veilig kan doorstromen.'' Arnhem en Westervoort nemen een nieuw verkeersbesluit, dat zwaar transport van bijvoorbeeld vrachtwagencombinaties weert van de brug. Dit verkeer moet in het vervolg omrijden via de snelweg A12.

Kosten

De maatregelen moeten binnen enkele maanden klaar zijn. Tot die tijd blijven er op kosten van het ministerie verkeersregelaars aan weerszijden van de hellende brug staan, die elkaar waarschuwen als er grote voertuigen naderen.