ROTTERDAM – De overheid moet het openbaar vervoer meer als systeem gaan zien bij aanbestedingen. Dat is beter voor de kwaliteit en geeft ook kleinere vervoersbedrijven een kans op de markt.

Dat bepleit de topman Pedro Peters van het Rotterdams vervoersbedrijf RET in een interview met NU.nl.

Het loskoppelen van bus, tram en metro met de aanbesteding is volgens Peters slecht. “Het openbaar vervoer in Rotterdam is een samenhangend systeem. De bus sluit aan op de tram of metro”, betoogt hij.

Trams en metro’s leggen grotere afstanden af en doen dat snel, terwijl de bus volgens hem juist op die plaatsen komt waar minder snel andere vormen van vervoer vormen. Het een vult het ander aan en zou niet concurrerend moeten zijn.

Aanbesteding

De RET won medio maart een aanbesteding voor het busvervoer in de hele regio Rotterdam. Het ging de concurrentie aan met Connexxion en won op prijs.

Goed nieuws voor het bedrijf dat hierdoor het busvervoer met 40 procent ziet groeien. Toch is dit niet wat het bedrijf wilde. Peters wil juist onderdelen aanbesteden en een openbaar vervoerssysteem bewaken.

Verkeerde manier

“Als Connexxion de aanbesteding had gewonnen dan was het hun doel geweest om zoveel mogelijk mensen in de bus te krijgen. Wij willen dan proberen er zoveel mogelijk in de tram te krijgen”, stelt hij dan ook.

“Dan bevecht je elkaar op het verkeerde manier en werk je niet aan een zo goed mogelijk product dat goed aansluit bij de klant.”

Prorail-fout

Dat de metro en tram in 2017 ook los worden aanbesteed vindt Peters dan ook helemaal niets. Wat hem betreft blijft de sectie ‘rails’ één systeem. “Ga alsjeblieft in Nederland niet nog een keer de fout maken die we met Prorail en NS hebben gemaakt. Nu is het simpel: wij zijn eigenaar van alle stations, tramrails, voertuigen en andere infrastructuur”, vertelt hij.

“Onze rails is op punten complexer, toch zijn wij beter winterklaar dan NS en Prorail. Dat zag je tijdens de zware sneeuwval in februari van dit jaar. Het gaat om goede coördinatie die je in één hand houdt.”

Fouten

Het in percelen aanbesteden van bus, tram of metro zou Peters liever helemaal niet meer zien in de Randstad. Dat hoeft volgens hem ook niet, omdat voor grootstedelijk gebied Europa een uitzondering heeft gemaakt. In Parijs, Brussel of Londen gebeurt dat al.

“Laten we alsjeblieft lering trekken uit de fouten die in Londen zijn gemaakt, waar spoor wel werd geprivatiseerd en dat uiteindelijk huilend is teruggehaald. Het was te complex en het terugkopen kostte miljarden”, stelt hij. "Dat moeten we echt niet doen"

Wel marktwerking

Dat betekent niet dat de RET tegen marktwerking is. “Integendeel juist”, pareert Peters. “Wij zijn de grootste aanbestedende dienst in de regio Rijnmond. Marktwerking in het openbaar vervoer is gewoon hard nodig. Het openbaar vervoer is door marktwerking veel beter geworden. Dat is goed voor de klant.”

Londens model

Wat hem betreft stapt de regio Rotterdam over op het Londens model. “Alle bussen zien er daar hetzelfde uit, maar als je achterop een bus krijgt zie je dat verschillende bedrijven die bussen rijden”, vertelt Peters.