AMSTERDAM - Het kapseizen van een sleepboot op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland in november 2010 is voor een groot deel te wijten aan de hoge snelheid waarmee de boot op dat moment voer.

Dat blijkt dinsdag uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Bij het ongeval kwamen twee bemanningsleden om het leven.

De sleepboot Fairplay 22 botste tijdens de eerste herfststorm op een passagiersschip en kapseisde. Van de vijf opvarenden konden er drie snel uit het water worden gehaald, een van hen was lichtgewond. De kapitein van de sleepboot en de machinist kwamen om.

Het ongeval vond plaats tijdens voorbereidingswerkzaamheden voor het binnenslepen van het passagiersschip. De snelheid was op dat moment relatief hoog. De sleepboot kwam in aanvaring met het passagiersschip en kon niet meer op eigen kracht wegkomen. Daarop helde de sleepboot over en begon te kapseizen.

Sleepverbindingen

Een hoge vaarsnelheid vergroot bij het tot stand brengen van sleepverbindingen met zeeschepen het risico op aanvaringen, stelt de raad. "Hoe hoger de snelheid, hoe sterker de stromingspatronen van het water tussen en rond de schepen."

De sleepboot was niet stabiel genoeg en een aantal ventilatieopeningen was afgesloten, wat het kapseizen versnelde. De veiligheid bij rederij Fairplay was volgens de raad niet helemaal op orde.

Zo was de procedure voor het waterdicht afsluiten van openingen in de praktijk niet uitvoerbaar. Ze moesten eigenlijk worden afgesloten, maar dat was voor het optimaal functioneren van de machinekamer niet mogelijk.

Extra aandacht

De raad vraagt reders in het rapport extra aandacht te besteden aan de snelheid bij het tot stand brengen van sleepverbindingen. De havenmeester van Rotterdam zou een maximale snelheid vast moeten stellen voor boten die een schip moeten gaan slepen.

De overheid moet volgens de raad daarnaast nagaan of ze de opleiding tot sleepbootkapitein verplicht kan stellen voor de kapiteins op alle sleepboten. Nu is zo'n opleiding alleen verplicht op sleepboten met een zeer groot vermogen. De minister moet ook onderzoeken of bij nieuwe sleepboten een zwarte doos, een zogeheten voyage data recorder, verplicht kan worden gesteld.