UTRECHT - De treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) reden vorig jaar voor 94,7 procent op tijd.

Dat is een record, zo staat in het jaarverslag van de NS.

In 2010 bedroeg de punctualiteit - het aantal treinen met minder dan 5 minuten vertraging - 92,5 procent. Het aantal reizigerskilometers steeg met 2,7 procent. Het klantoordeel over op tijd rijden daalde iets. De winst bedroeg 211 miljoen euro.

De NS investeerde vorig jaar ruim 450 miljoen euro in onder meer comfortabele treinen, stations en meer service. De treinen werden nog 'groener'. Zo is de CO2-uitstoot door onder meer zuiniger te rijden de laatste 4 jaar met 20 procent verminderd.

Reizigersinformatie

De dienstverlening werd uitgebreid door de opening van negen nieuwe stations, opening van 55 nieuwe winkels en verbeterde reizigersinformatie.

NS-baas Bert Meerstadt noemt dat gezien de recente winterperikelen een van de belangrijkste opgaven voor de NS. Via sociale media moeten de klanten betere en snellere informatie krijgen. De capaciteit van de NS-site wordt uitgebreid bij overbelasting.

Klantoordeel

De consumentenorganisaties zoals Consumentenbond, Rover en ANWB, willen van de NS weten waarom het klantoordeel over het op tijd rijden achterblijft bij de gemeten NS-punctualiteit. Ook waren er iets minder klanten tevreden over informatie bij ontregelingen en klantgerichtheid van het personeel.

De top van de NS krijgt voorlopig geen bonus. Ondanks de goede resultaten van de NS wil de raad van commissarissen eerst de analyse afwachten van de winterperikelen op het spoor van begin februari.