DEN HAAG - Eén van de belangrijkste fileknelpunten van Nederland krijgt vanaf volgende week extra rijstroken. Het betreft de A4 bij Leiden tussen Leiderdorp en Leiden/Zoeterwoude-Dorp.

Dat maakt het ministerie van Infrastructuur donderdag bekend.

Weggebruikers krijgen er in beide richtingen een strook bij. Volgens een woordvoerder van het ministerie wordt de capaciteit hierdoor met 25 procent vergroot.

In de spits kunnen daardoor 1000 voertuigen per uur extra worden verwerkt. Dit moet gemiddeld tien minuten tijdwinst opleveren.

De verbreding is onderdeel van een grote aanpak van de A4 bij Leiden. Zo worden twee aquaducten en een verdiept stuk snelweg van 1400 meter aangelegd. De werkzaamheden duren nog tot 2014.

Megaproject

Donderdag is ook officieel de uitbreiding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere begonnen Het complexe megaproject, waarbij delen van de A1, A6, A9 en A10 breder worden, moet het fileleed in deze regio tegengaan.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) gaf met een symbolische handeling het startsein voor de werkzaamheden.

Complex

De uitbreiding moet in 2020 een feit zijn en kost ruim 4 miljard euro. De minister zei donderdag dat ze nog nooit zo'n groot project heeft gezien. ''Het is ook heel complex, we moeten daarom de komende jaren zorgen dat we er bovenop blijven zitten.''

De complexiteit zit volgens haar vooral in de combinatie van werkzaamheden. Zo worden niet alleen de wegen breder, maar komen er ook groen- en watervoorzieningen, twee landtunnels, een aquaduct, 25 kilometer aan geluidsschermen en geluidsreducerend asfalt.

Voorbereidingen

De voorbereidingen voor het eerste deel op de A10-Oost/A1 Diemen begonnen al in januari. Deze werkzaamheden moeten rond april 2014 klaar zijn. Daarna volgen vier andere deeltrajecten.

De aanloop naar de uitbreiding verliep niet zonder slag of stoot. Begin dit jaar veegde de Raad van State de bezwaren van 41 particulieren, bedrijven en organisaties van tafel, waardoor het project definitief groen licht kreeg.

Amstelveen

Woensdag trok Amstelveen opnieuw aan de bel bij de minister omdat de gemeente de afgesproken 100 miljoen euro voor ondertunneling van de A9 niet meer kan ophoesten.

Het gemeentebestuur stuurde hierover vorig jaar ook al een brief aan Schultz van Haegen en liet daarop een second opinion uitvoeren door een onafhankelijk bureau, dat tot een vergelijkbare conclusie kwam. De minister zei hierover donderdag dat ze het rapport gaat bestuderen en met de gemeente in gesprek zal gaan. 

Volg de berichten op Twitter hierover via NUlive