Neurochirurg ontkent lekken informatie Friso

AMSTERDAM - De Oostrenrijkse neurochirurg Claudius Thomé ontkent vertrouwelijke medische informatie over prins Friso gelekt te hebben.

Thomé zegt maandag dat zijn naam is misbruikt door NRC-journalist Jannetje Koelewijn. Een woordvoerder van de Universiteitskliniek Innsbruck bevestigt maandag een bericht daarover in het dagblad Spits.

''De neuroloog heeft bij een congres de standaardbehandeling uitgelegd. De journaliste nam dan aan dat de behandeling was van prins Friso'', aldus een woordvoerder. ''Zo'n werkwijze is zeldzaam en onethisch en kan reden zijn voor ontslag."

Ziekenhuiswoordvoerder Johannes Schwamberger steekt zijn handen in het vuur voor Thomé en kan niet geloven dat er in Nederland gedacht wordt dat een arts van een ziekenhuis informatie zou lekken.

Schedelbasisbreuk

De neurochirurg reageerde bovendien niet op het gerucht dat Friso een schedelbasisbreuk zou hebben opgelopen, zoals Koelewijn beweert.

"De heer Thomé wist op dat moment helemaal niets over de staat waarin de patiënt verkeerde, omdat hij tot 17:00 uur twee noodgevallen aan het behandelen was", verklaart Schwamberger tegenover NU.nl.

Volgens Schwamberger zal Thomé zich niet beschikbaar stellen voor interviews. "Hij wil zich met urgentere werkzaamheden bezig houden."

Reageren

Koelewijn blijft erbij dat Thomé haar bron was bij haar berichtgeving over de toestand van prins Friso.

De hoofdredactie van NRC Handelsblad wil geen commentaar geven op de mededeling van het ziekenhuis.

''Wij hebben besloten dat we niets zeggen totdat het onderzoek van een externe deskundige naar onze berichtgeving is afgerond'', zo liet een assistente van de hoofdredactie weten aan NU.nl. Journalistenvakblad Villamedia meldde maandag dat die onderzoeker Thom Meens, voormalig ombudsman van de Volkskrant, is.

Lees alles over de toestand van prins Friso

Lees meer over:
Tip de redactie