Systeem ov-chipkaart getroffen door storing

AMERSFOORT - Het systeem van ov-chipkaartdienstverlener Trans Link Systems (TLS) is donderdag opnieuw getroffen door een storing.De problemen zijn inmiddels verholpen.

Dat laat TLS rond 15.00 uur aan NU.nl weten. Het bedrijf wijdt het probleem aan onderhoudswerkzaamheden bij het internetbedrijf ASP4ALL.

"Zij hebben vannacht onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd en daar bleek achteraf toch een probleem bij te zijn ontstaan. Het is erg vervelend allemaal, maar inmiddels doet alles het weer", alsdus een zegsvrouw.

In- en uitchecken was tijdens de storing gewoon mogelijk. In eerste instantie konden kaarten echter niet opgeladen worden en was producten ophalen niet beschikbaar. Ook inloggen op de website was niet mogelijk.

Verder konden vervoersbedrijven geen reistransacties afleveren of andere administratieve taken doen. Het bijwerken van de administratie en het detecteren van fraude was ook niet mogelijk.

Meer problemen

Het bedrijf TLS heeft veel problemen met de interne systemen. Eind 2011 en aan in januari 2012 hebben meerdere storingen de dienstverlening van het bedrijf verstoord. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf alle technische mensen ingezet op het verhelpen van de problemen.

Daarnaast heeft het bedrijf besloten naar een ander datacenter te gaan. Ook bij die verhuizingen zijn de nodige problemen geweest en is vertraging opgelopen. Directeur Gerben Nelemans erkent in een intern memo dat in handen is van NU.nl dat er operationale problemen spelen die nog steeds tijd in beslag nemen. Dat blijft niet zonder gevolgen.

Vertraging

De verstoringen en de verhuizing vormen een rem op het doorvoeren van verbeteringen aan het systeem. De planning om veranderingen aan het backofficesysteem toe te voegen is om die reden een week opgeschoven.

"Door de aanpassingen in de releaseplanningen wordt een aantal functionaliteiten en diensten later of slechts gedeeltelijk opgeleverd. Andere functionaliteiten en diensten moeten we noodgedwongen uitstellen", stelt Nelemans in de brief.

"Op dit moment wordt exact bepaald welke effecten het bovenstaande heeft op verschillende projecten en verbetertrajecten. In ieder geval weten we nu al dat oplevering van de projecten ‘Betalen voor de vervangende kaart bij melding verlies/diefstal’ en ‘Platform Zakelijk’, per 1 april 2012 niet haalbaar is.'

Lees meer over:
Tip de redactie